"Världens mest kända bil"
Uppdaterad 2012-12-20 | Publicerad 2012-10-19
Bilikonen är tillbaka i nya Bond-filmen - Top Gear har kört den
Den här DB5:an är DEN DB5:an, den som Sean Connery körde när han skickade Ian Flemings berömda agent (jag har glömt namnet just nu, James någonting…) in i historien.
Det är bilen med alla prylarna, vilket inkluderar katapultsätet, den skottsäkra skölden och alla maskingevär.
Och nu syns den igen i helt nya Bond-filmen, Skyfall, som nu har premiär.
Det är bilen som Corgi gjorde odödlig med sin briljanta, storsäljande skalenliga modell. Det är bilen som gör alla män i en viss ålder till babblande, dreglande tokar. Det är bilen som, odiskutabelt, är den mest kända filmbilen genom tiderna, och därför förmodligen också den mest kända av alla bilar. Japp, det är den bilen.
Och med händerna svävandes ängsligt över den enorma träratten ska jag nu köra den.
Bilen stals 1997
Mystiken i historien om Bonds DB5 är nästan lika tät som i Flemings böcker. Författaren var nämligen, enligt historien, mer av en Bentley-man, och Bond körde mest Bentley i böckerna. Men han körde faktiskt en DBIII i Goldfinger-boken. När böckerna skulle bli film ville producenten, Gubby Broccoli, att agenten skulle köra en E-type. Men Jaguar var inte med på noterna. Idioter. Turligt nog såg gänget på Aston Martin ett gyllene PR-tillfälle, och försåg Broccoli med två bilar till inspelningen.
Den legendariske designern på Bond-produktionerna, Ken Adam, försåg den ena DB5:an med alla agentprylarna. Den andra, omodifierade, bilen användes främst till långa tagningar och biljakter. Bilen med prylarna i rensades efter inspelningen på alla manicker och mojänger och såldes sedan till en amerikan, som genast lät montera in dem igen. Bilen såldes sedan några gånger till innan den köptes av en fastighetsmogul i Florida, Anthony Pugliese. Han magasinerade bilen i en hangar på en flygplats, tills den stals 1997. Sedan dess har ingen sett till bilen.
Såldes för 12 000 dollar
Den andra Bondbilen fick också alla agentgrejerna inmonterad, främst för pr-syften, innan Aston Martin av något korkat skäl lät ta bort dem.
1969 såldes bilen för 12 000 dollar till den amerikanske diskjockeyn Jerry Lee. Han lät montera tillbaka manickerna i sann retroanda i slutet av sjuttiotalet, och efter en sista publik visning av bilen har han haft den i sin privata samling.
Till 2010 då den sjuttioåriga filantropen Jerry Lee har beslutade sig för att sälja bilen för att samla pengar till sina välgörenhetsprojekt
Denna, den mest hyllade av bilar, har bevisligen körts och roat, och är faktiskt bättre just därför. Den känns underbart solid, som dörrarna som stängs med precis rätt klang, och sätena som är vackert patinerade på precis det sätt som du förväntar dig av en 46 år gammal bil.
När du vrider på nyckeln så tar det knappt ett ögonblick innan den raka 4,0-liters sexan får liv och hittar en välljudande tomgång med detsamma.
Bilen låter som allra bäst när varvräknaren når 3000 varv/min, växellådan är förträfflig och även om bilen lyfter lite i kurvorna kan du känna allt som händer.
”Den är full av Q:s mojänger”
Sedan tänker du: Sean Connery körde den här bilen i Goldfinger! Det här är bilen som han parkerade i skogen efter att ha blivit jagad av hejdukar i Mercor, efter att hans vackra kompanjon blivit mördad av Oddjobs dödliga hatt. Den har en navigator-prototyp (med Englandskartor, förstås), en spak vid golvet på förarsidan som lyfter på bromsljuset bak, hela armstödet är fullt av knappar för alla Q:s mojänger och en liten röd knapp under växelspaksknoppen som utlöser katapultsätet till vänster.
Oh ja, det är DEN bilen.
Och jag har just kört den!
text JASON BARLOW, TOP GEAR MAGAZINE