Aston Martin V12 Vantage ett riktigt råskinn
Uppdaterad 2018-06-28 | Publicerad 2010-09-18
Bamsemotor gör bilen till en bålgeting
Att placera en stor motor i en liten bil är ett beprövat recept för att skapa ett monster. Vantage är märkets minsta modell och har en V8 som standard, men den finns även med samma V12 som DBS.
Man skulle kunna tro att bilen blir på tok för framtung, trögstyrd och bara vill sträva rakt fram. Så är det inte. Vantage V12 går inte helt oväntat som en tok och är samtidigt tillräckligt lättfotad för att klara även de riktigt smala testvägarna.
Positivt är den mindre karossen som gör att man känner sig mer ett med bilen, den är lättare att hantera och inte att underskatta, lättare att parkera. Vem vill ha en parkeringsskada på sin Aston?
Fast eftersom karossplåtarna limmas på chassit, som till stora delar också är limmat, är de lätta att byta. Säkerligen ingen billig affär, men en smart lösning. Och limningen ger en mycket stark struktur.
En riktigt rå bil
Fördelen med Vantage mot DBS och DB9 är främst storleken och vill man ha en riktigt rå bil utan att betala priset som de stora bilarna betingar är det V12 Vantage man ska ha. Precis som i DBS finns det alltid kraft i överskott även om man glömt att växla ner.
I den här bilen sitter en sexväxlad manuell låda som inte är guds gåva till mänskligheten, men som genom sin manuella natur ändå skänker en sportigare körupplevelse till föraren.
Man kommer helt enkelt närmare motorn när man får sköta spakarna själv och det är en fördel med så mycket kraft att tillgå i en så nätt bil.