Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Femma Fatale

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-30

Begagnad BMW 5-serie lockar men kan vara förrädisk

I vanlig ordning fylls bilhallarna med begagnatobjekt när en bilmodell förnyas. Nu har BMW bytt ut 5-serien mot en sprillans ny bil som vi för övrigt testade nyligen.

Därför fokuserar vi på en begagnad femma. Fortfarande en väldigt fin bil – till en rimligare penning.

Om vi börjar med en tre år gammal 520d Touring, alltså minsta dieselmotorn och kombikaross, så ligger de på 264 000 kronor hos bilhandlarna. Mycket pengar om man tänker på att en ny mellanklasskombi kostar lika mycket, men nypriset 2007 låg på 360 000 kronor utan tillval. Men nypriset stannade sällan där, de flesta bilar har åtminstone komfortpaketet (inte ens farthållare var standard).

Uppdatering 2007

För tre år sedan, 2007, uppdaterades 5-serien och motorerna. Bland annat ökade motoreffekten på 520d från 163 hästar till 177, det kan vara bra att veta då den modellen håller klart högre andrahandsvärde. En 2007:a med 163 hästar är 32 000 kronor billigare än den uppdaterade modellen. Och väljer vi en ett år äldre bil halkar priset ner till 214 000 kronor.

Vill man inte ha en dieselmotor har 523i en fin bensinsexa på 190 hästar. Silkeslen och vibrationsfri gång och tillräckligt med kraft för att matcha de fina vägegenskaperna. Förbrukningen anges till 0,77 l/mil. BMW-motorerna är förvisso snåla men ta ändå siffran med en nypa salt.

Internt kallas den generation av 5-serien som vi kikar på här för E60 och kombin för E61. Viktigare att veta är att bilen introducerades på svenska marknaden under 2004 och slutade tillverkas i höstas. Kombin säljs fortfarande, fram till i höst.

Förarens bil

Första året fanns 5-serien bara med lite starkare motorer, instegsmodellen var alltså 525i respektive 525d för den som ville ha en diesel. Fina maskiner men vill man åka snålare får man sikta in sig på 520-modellerna som kom 2005.

5-serien är i första hand förarens bil. Utrymme och flexibilitet är inte prioriterat men ofta räcker 500 liter (520 för sedankarossen) eller 1 615 liter med fällt baksäte ändå rätt långt. Baksätet är bekvämt förutom på mittplatsen.

Komforten är bra om man inte väljer extrema däck och fälgar. Nöj dig med 17-tum och normal däckprofil så åker du bekvämt, skippa också de punkteringsfria däcken som är onödigt hårda.

Fint antisladdsystem

I våra vintertester har vi delat ut både ris och ros till 5-serien. När vi körde fast i en knappt märkbar uppförsbacke på Robert Collins parkering var vi inte så imponerade. Men ute på landsvägen övertygade antisladdsystemet med lugnt och förtroendeingivande ingrepp. Att ESP-lampan blinkar konstant (eftersom bilen sladdar hela tiden) på hal vinterväg märker man knappt.

När 5-serien E60 kom så var elektronikfel vanligt. Den teknikspäckade bilen lånar mycket teknik från lyxia 7-serien precis som nya 5-serien gör. Sjuan har ett 50-tal datorer och när de inte kommunicerar korrekt med varandra blir det problem. Falsklarm och faktiska fel blandas och förvirrar och irriterar ägaren. BMW har lärt sig av misstagen och uppdaterat elektroniken efter hand.

Mekaniskt trassel

Även mekaniska fel uppstår på en femma. Bilprovningen har ännu så länge inte hittat något, men från våra tyska källor får vi statistik som visar en del mekaniskt trassel. Vanligt förekommande är utslagna krängningshämmare, glappande styrleder och utslitna länkarmslager. Lustigt nog förekommer även utslitna avgassystem på nyare bilar.

Satsa på ett välskött exemplar och låt dig inte luras av fin lack och inredning. Många mil kan lura bakom ett skinande yttre.

Följ ämnen i artikeln