Från mini till maxi
Uppdaterad 2011-12-02 | Publicerad 2010-09-26
Mini Countryman oväntat kraftfull
Har du vuxit ur din Mini? Då är nya Mini Countryman bilen för dig.
Med fyra dörrar och mer plats till både passagerare och bagage är den nya modellen mer praktisk och Mini-känslan finns kvar.
Som plus går Countryman dessutom att få med fyrhjulsdrift.
Nya Mini Countryman kunde ha hetat Four eller Fyra, för det känns som att någon på utvecklingsavdelningen gick igång på siffran. Countryman är väldigt mycket fyra, den är den fjärde modellen, den första med fyra dörrar, den är över fyra meter lång och om du vill kan du beställa den med fyra stolar.
Formgivarna har fått till karossen bra för trots att bilen är betydligt större än vanliga Mini ser den ut som urmodellen.
I förarstolen är det svårt att se skillnaden men i baksätet är skillnaden enorm och då framför allt insteget som förstås blir mycket lättare med bakdörr.
Standardbaksätet är en tresitssoffa och där sitter två vuxna riktigt bra. Baksätet är delbart och fällbart och det går även att skjuta soffan 13 centimeter samt reglera lutningen på ryggstöden.
Kolla facebook-status i bilen
Med baksätet skjutet längst bak ryms 350 liter bagage, vilket är 100 liter mer än i kombiversionen Mini Clubman och lika mycket som i en Volkswagen Golf. Med baksätet nedfällt ryms 1 170 liter bagage.
Mini är en livsstilsbil och utrustningslistan liknar ingenting annat. Mini-folket pratar gärna om minimalism för att i nästa mening beskriva bilstereon som kan kopplas ihop med telefonen och sedan utföra en hysteriskt massa saker som att twittra eller kolla Facebook-statusen. Är det verkligen ett måste i en bil 2010?
Det är inte bara karossen som vuxit utan även axelavståndet och det gör gott för komforten. Countryman glider över ojämnheterna på ett helt annat sätt än den vanliga och betydligt sportigare tvådörrarsversionen.
Konstant fyrhjulsdriven
Mer komfort innebär inte sämre köregenskaper, visst, en del skärpa har försvunnit men Countryman beter sig som en Mini ska göra och bilen är rolig att köra.
Extrautrustad med fyrhjulsdriftsystemet all4 slipper du ryck i ratten under kraftig acceleration. Bilen är konstant fyrhjulsdriven med all4 men vid vanlig körning driver den mest på framhjulen. När fästet fram eller bak förloras styrs kraften snabbt över till den axel som har bäst fäste.
Det tuffa, stadsjeep-aktiga utseendet och fyrhjulsdrift gör inte Countryman till någon terrängbil. Markfrigången är bara en centimeter högre än hos vanliga Mini.
Men, till att ta sig fram på oplogade Stockholmsgator eller känna sig tryggare på en snömoddig motorväg duger systemet fint och det räcker ju för de flesta av oss.
Trots att Mini-konceptet gått lite förlorat i Countryman så har tillverkaren bevarat en stor del av känslan. Tillsammans med bättre komfort och mer utrymme lockar modellen många nya och gamla kunder till Mini.