Byråkrat i löpartajts
Golf GTI:s alter ego har bytt ut den vassa turbo- och kompressormotorn mot en björnstark diesel. GTD är inte lika busig, men effektivare. När GTI:n stannar för att tanka bensin fortsätter dieselbilen i ytterligare 34 mil.
Dieselversionen VW Golf GTD har alltid blivit betraktad som kusinen från landet, jämfört med rebellen Golf GTI.
Men tiderna förändras, omvärldens fokus på låga koldioxidutsläpp öppnar för att dagens busbilsköpare är mer intresserade av effektiv dieselprestanda.
Siffrorna imponerar:
0,42 liter milen
109 gram koldioxid per kilometer
0–100 på 7,5 sekunder
Toppfart 230 kilometer i timmen.
Räckvidd på 119 mil
Kompromiss mellan sport och långfärdskomfort
Förnuftig GTI-bil för den som vuxit ifrån de "riktiga" busarna
Logga in med Plus för att läsa hela Aftonbladet Bils provkörning av VW Golf GTD!
Bli Plus-kund idag!
Som Plus-prenumerant får du varje dag nytta, nöje och fördjupning från Nyheter, Sportbladet, Nöjesbladet och våra populära bilagor, som Aftonbladet Bil.