Geely lanserar budget- märke med Volvo-teknik
Uppdaterad 2019-07-18 | Publicerad 2016-04-14
Går under kodnamn ”L” – första bilen en suv
Ett nytt märket baserat på Volvos plattform.
Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att Geely-koncernen ska sjösätta ett helt nytt bilmärke.
Tanken är att det ska bli ett billigare alternativ till Volvo i väst.
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejlaVolvo har länge siktat på att arbeta sig uppåt på premiumstegen, och med sina senaste lanseringar syns ambitionerna än tydligare.
Volvochefen Håkan Samuelsson har gång på gång sagt att med nya S90 är avsiktsförklaringen inte bara tydlig, det är den bil som gör att man nu löst inträdesbiljett i premiumligan.
Men klättringen uppåt lämnar ett tomrum efter sig, ett utrymme som nu är på väg att fyllas. Det rapporterar nyhetsbyrån Reuters.
Kallas internt för ”L”
För precis som Audi som har VW, Skoda och Seat som fyller upp bakom, kommer Volvo att få ett syskonmärke redo att axla manteln i ett lite lägre prissegment.
Det nya märket som Volvos ägare Geely ska lansera går än så länge under kodnamnet ”L” och första bilen från dem kommer att vara en suv. Denna ska vara baserad på Volvos CMA-plattform (Compact Modular Architecture). Därtill uppger källor till nyhetsbyrån att man kommer att släppa en sedan, uppgifter som både Geely och Volvo vägrar att kommentera.
”Behövs inte fler märken”
Ambitionen från Geely är att ha ett mellanmärke med bilar som ska kunna fungera både på i väst och i Kina.
Spännande kan tyckas och kanske något som behövs nu när Volvo i allt större grad riktat in sig på mer kapitalstarka köpare. Men i Kina är man inte överdrivet imponerad över Geelys drag, snarare tvärtom.
– Det sista den kinesiska bilvärlden behöver är ett nytt märke. Snarare borde eliminering av märken vara vägen framåt, säger James Chao, Asienchef för konsultfirman IHS Automotive till Reuters.
Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.