STORSÄLJARE på väg utför
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-01-23
Överlever Fiat Grande Punto och Opel Corsa småbilsfajten?
Vad är bäst: 100 procent Corsa eller 30 procent Corsa?
Fiat Grande Punto delar nämligen 30 procent av tekniken med Opel Corsa. Frågan är om Fiat lyckats bättre än tyska Opel med sin helt egna del av bilen.
Detta är intressant då Opel måste försöka bryta trenden i småbilsförsäljningen. Fiats förra Punto blev (som alltid) en storsäljare i Sydeuropa och nya Grande Punto har fått en flygande start. Traditionen talar alltså för Fiat från ruta ett.
Opel å sin sida har haft en starkt neråtgående trend med Corsa, med futtiga 75 000 sålda bilar 2005. Och på den nya ersättaren har man satt hög press med säljmålet 375 000 bilar för i år.
Peugeot 207 tuff konkurrent
I Sverige lär dock inte Grande Punto vålla några större försäljningsbekymmer för Opel. Snarare lär Peugeot 207, Yaris och Clio sätta effektiva krokben för Corsa. Särskilt den förstnämnda fransosen är en svårknäckt nöt, och det gäller alla småbilstillverkare.
Men nu glömmer vi försäljningssnack och startar vår resa. Målet är att ta reda på vilken av dessa (stora) småbilar som du ska välja.
Testbilarna är utrustade med fyrcylindriga bensinmotorer på 1,4 liter. Corsamotorn ger 90 hästkrafter medan Fiat pressat ut lite mer – 95 hästar. Maximalt vridmoment, 125 Nm, är däremot identiskt även om Grande Punto måste varvas något mer för att ge den kraften. Att ta sig från stillastående upp till 100 km/tim tar 12 sekunder för Fiat och 12,4 sekunder för Opel.
Fiat har sex växlar medan Opel, och resten av småbilsklassen nöjt sig med fem växlar.
Resultatet från segdragnings-testet är intressant. Vi testar hur snabbt bilarna accelererar från 60 till 100 km/tim på fjärde respektive femte växeln. Här kan vi utläsa att Grande Punto är betydligt kvickare, följaktligen behöver man inte växla ner lika ofta. Körstilen blir lugnare och färden tystare helt enkelt. På fjärde växeln behöver Corsa 15,1 sekunder och Grande Punto 12,1. Lägger vi i femman ökar skillnaden och Corsa tar 21,9 sekunder på sig medan Grande Punto spurtar iväg på 16,2 sekunder. Förklaringen ligger delvis i att Fiat har en sexväxlad låda och Opel bara fem växlar. Men det är långt ifrån hela sanningen. Och faktum är att Corsa har klart sämst segdragningsförmåga i småbilsklassen.
Opel tar dock viss revansch när vi stannar för att tanka. Vår lägsta uppmätta förbrukning under testet är 0,54 l/mil och det är Fiat som står för den siffran. Men den mest intressanta siffran är testförbrukning under blandad körning – då drar Corsa 0,77 l/mil mot Grande Puntos 0,81 l/mil. Fiat går alltså att snålköra med, främst tack vare den sjätte växeln, men i det stora hela vinner Opel.
En annan fördel som Grande Punto har tack vare sex växlar är bullernivån. I 80 km/tim är skillnaden mini
mal, 62 decibel för Fiat och 63 för Opel. Men i hundra knyck har skillnaden ökat markant till 65 respektive 69 decibel.
Värt att notera är att hela testet, inklusive bullertestet, utfördes med sommardäck med identisk dimension på båda bilarna, det vill säga 185/65 15. Detta är standarddimensionen och det finns absolut ingen anledning att välja tillvalet 16-tumsfälgar. Åtminstone ingen förnuftsbaserad. Opel erbjuder sportchassi och 17-tumshjul som tillval till Corsa men glöm det direkt. Komforten förstörs totalt. Och bilen är spänstig nog i standardutförande. Grande Punto finns också i sportkostym, men bara som tredörrarsvariant.
Styrkänslan likvärdig
Grande Punto spär på sin fördelslista med att gå utmärkt stabilt på motorväg. Det märks att Fiat gjort en hel del tester på det inhemska vägnätet där man ofta kör över 130 km/tim även med småbilar. Bilen känns trygg och komfortabel även i högre hastigheter, men redan i 110 km/tim har man alltså en fördel mot Corsa (bullermässigt).
Styrkänslan i båda bilarna är lika.
Här kan man anta att den till 30 procent delade tekniken spelar in. Corsas styrning är förvisso något rappare, nästan lite för kvick, men vid normal körning är det inget man lägger märke till. Med dagens moderna elservo blir det extra lätt att styra i låg fart. En svag tendens till artificiell känsla finns i låg fart och vid små ratt
snödvändiga som luftkonditionering, elstyrda rutor (fram) och speglar samt en stereo med radio och cd-funktion finns. Och det räcker. Men det finns betydligt mer prisvärda bilar i segmentet.
För 149 000 kronor blir en 95-hästars Grande Punto med Dynamicpaket din. Opel tar 130 100 kronor för en likvärdig bil. Utrustningslistan är diger till båda bilarna. Båda flörtar med den unga generationen och erbjuder olika lösningar för Bluetooth och mp3. Corsa har också det unika tillbehöret uppvärmd ratt.
Inte de mest prisvärda
Varken Opel eller Fiat bjuder på toppenkänsla när det gäller material- och byggkvalitet. Men designen är snygg, både in- och utvändigt.
Eftersom Grande Punto är så orimligt mycket dyrare måste vi välja Corsa. Men glöm inte att Fiat ger mer storbilskänsla och bättre komfort innan du gör ditt val. Glöm inte heller att det finns en hel uppsjö bilar i klassen. Ett flertal är mer prisvärda än dessa två testkusiner.
Opel Corsa har bara en millimeter kvar till fyrametersgränsen medan Fiat Grande Punto precis passerat och mäter 4,03 meter. Rent subjektivt känns Punto som den Grande av de båda bilarna. Kupéhöjden bak respektive fram är dock identisk, med måtten 101 respektive 97 centimeter i båda bilarna.
Fiat har två fördelar. Dels är innerbredden något bättre, framför allt bak, och dels har de som sitter bak bättre sikt framåt.
Corsa utmärker sig med att bjuda på rent usel framåtsikt. Vindrutestolparna är kraftiga och lutar rejält vilket skymmer sikten så pass att Corsa får betyget sämst i klassen på denna punkt. Grande Punto är knappast lysande heller, men ändå klart bättre. Runtomsikten är också dålig i Corsa, inte minst om du väljer 3-dörrarsmodellen. Fiat är återigen något bättre, men att parkera en Grande Punto är minst lika lurigt.
Nu tillbaka till utrymmen.
Corsa lastar lite mer än Grande Punto och har dessutom ett tvådelat bagagegolv som gör att man kan packa i två lager. I liter räknat rymmer Opel 285 liter och Fiat 275 liter. Baksätena i bilarna kan inte justeras, som på Yaris, men de är fällbara och med helt fällt säte ryms drygt en kubik last, återigen något mer i Corsa.
Högt säkerhetsbetyg
Säkerheten är hög i båda bilarna och båda har fått fem stjärnor i Euro Ncap. Barnskyddet och fotgängarskyddet får tre stjärnor vilket också är bra. Pisksnärtskydd, sidokrockkuddar, krockgardin och urkopplingsbar sidokudde är standard, liksom anti-sladd.
Hur står det då till med ekonomin? Fiat jobbar åt rätt håll och andrahandsvärdena är inte lika dåliga som förr. De senaste Fiatmodellerna kommer säkerligen göra sitt till för märket då de faktiskt är bra och trevliga bilar. Grande Punto lider dock av ett högt inköpspris och är inte heller överdrivet välutrustad. Visst, det mest småbil
utslag men det stör nog bara en finsmakare. Detta gäller främst Corsa.
Fiat har även en cityknapp som gör att styrningen går lite lättare i låg fart, bra vid parkering. En annan intressant funktion (som man får på 95-hästars Grande Punto med Dynamicpaket) är ”Hillholder”, alltså en automatisk låsning av bromsen för att underlätta start i backe. Praktiskt!
Bromsarna riktigt bra
Bromsarna är utmärkta i båda bilarna, bara Toyota Yaris bromsar bättre i klassen. Opel har dock ett äss i rockärmen. Corsa bromsar nämligen utmärkt på underlag med olika friktion, alltså till exempel när höger hjulpar bromsar på blött medan vänsterhjulen rullar på torrt underlag. Eller tvärtom. Bara gamlingen i småbilsklassen, den forna klassvinnaren Volkswagen Polo, är bättre på detta viktiga område.
Innerutrymmen är en viktig del i ett småbilstest. Eftersom nästan hela klassen växt rejält bara senaste året och ett flertal bilar numera mäter över fyra meter har naturligtvis utrymmena i småbilarna förändrats markant.
Martin Ström ,