Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Vi summerar Paris – toppar och floppar

Publicerad 2014-10-07

Mazda MX-5 är en klassisk folksportbil som äntligen kommer i nästa generation.

I dagarna två har världens biltillverkare stakat ut framtiden inför mer än 13 000 journalister. Debuter och avtäckningar på löpande band – Motorista listar mässans heta favoriter.

Pressdagarna på Paris-salongen 2014 lider mot sitt slut och sakta möbleras montrarna om. Tiotusentals journalister ersätts först av dyra branschfolk för att i morgon bli glada bilintresserade. Men vad var då största nyheterna på salongen? Vi går en grön framtid till mötes. Hybrider av dess olika slag dominerar nyheterna, men det handlar inte om framtidsvisioner. I stället är det varianter vi lär se i snar produktion, men tekniken är fortfarande reserverad åt de dyra bilarna. Suvar som Volvo XC90 och Porsche Cayenne blir båda laddhybrider som lanseras på riktigt under nästa år, men de har å andra sidan en prislapp på närmare trekvars miljon.

Vad har då den vanliga bilisten att se fram emot? Fortsatta effektiviseringar. Med modernare motorer går det fortfarande att sänka utsläppen, men fortsatt är det bensin eller diesel i tanken. Bränsleceller talas det nästan tyst om nu och de rena elbilarna är nästan försvinnande få.

Mercedes-AMG GT

När mässans favoriter ska summeras är det snabbt, smått och det där emellan som hamnar i fokus. Vi har Mercedes-AMG GT som dragit enorm uppmärksamhet med sin långa motorhuv, läckra taklinje och maffiga kupé. Motorn, en 4,0-liters turbo-V8 har vi av förklarliga skäl inte fått lyssna på – men med ljudbilden från storebror SLS i minnet är förväntningarna på Porsche 911-utmanaren skyhöga – och än så länge står GT pall för trycket.

Volvo XC90

För svensk del gläds vi åt den stora uppmärksamheten som nya XC90 rönt. Och större blev den när Zlatan i torsdags tittade förbi för att hämta bilnyckeln till sin kommande First Edition-vagn. Fakta och specifikationer om XC90 vet vi redan. Fyrcylindriga motorer, två liters cylindervolym med effekt från 190 dieselhästar upp till 320 bensinditon. Top of the line blir T8 Twin Engine som med elmotorer lämnar 400 hästar och går upp till 40 kilometer på eldrift.

Nya Smart

Lilla Smart är äntligen tillbaka. Här har vi tredje generationens microbil som nu mäter – håll i er – 2,69 meter på längden. Strikt tvåsitsig förstås, men med en under omständigheterna rymlig kupé och härlig funkiskänsla. För den som ändå önskar större svängrum finns förlängda Forfour. Fyra dörrar, ett baksäte och så klart, fyra sittplatser. Motorn monterad bak och driver på bakhjulen precis som i föregående generationer.

Skoda Fabia Combi

Skoda Fabia Combi är inte egentligen inte en bil som vrider nackar ur led, men den framkallar åtminstone muntra hummanden från åskådarna. Kombiversionen är en förlängd version av bilen som tillhör en av de absoluta storsäljarna i klassen i Sverige. Ett fullt tillräckligt och hyfsat rymligt baksäte även för två vuxna personer, 530 liters lastutrymme och de säkerhetsfunktioner som en storsäljare bör ha. Autobroms blir standard i Sverige, vilket vi hedrar Skoda för.

Folksportbilen MX-5

Mazda MX-5 har en speciell plats i många hjärtan. Ett original som blivit en sann folksportbil med sitt låga pris och den förhållandevis enkla approach. Den senaste generationen tappar nästan 100 kilo i vikt och väger därmed nästan in på original-modellen på drygt 1 000 kilo. Längre axelavstånd ger en vassare och betydligt sportigare design än tidigare, och Mazda utlovar köregenskaper i världsklass. Fortfarande är motorerna inte officiella, men först ut är en 1,5-liters bensinmotor på ungefär 130 hästar – just nu konstaterar vi mest att det är snyggt som bara den.

Familjebussarna är tillbaka

Sportiga familjebussar har inte varit helt lätt att uppbringa, men när Ford 2006 lanserade sin S-Max fanns det plötsligt ett tämligen körglatt val i klassen. Nya generationen, den andra, baseras på samma bottenplatta som nya Ford Mondeo. Det betyder att S-Max får ta del av nya dieselmotorer, fyrhjulsdrift och ett förhoppningsvis lika inspirerande chassi.

Vidare visade Audi en alternativ version av TT som nyss debuterat. Överraskande nog rullade de ut en förlängd Sportback-version av den nya modellen. Fortfarande på konceptstadiet visserligen, men med koncernens MQB-plattform kan Audi trolla lite hur som helst med modellerna och med tämligen enkla medel förlängda modellen. Och vips så får det plats två extra dörrar och ett baksäte, men sett till den sluttande taklinjen är de två bakre sittplatserna inget för långväxta. Snygga linjer och något nytt från konservativa Audi.

Europas nyaste bilmärke

Även om fransmännen var återhållsamma med konceptbilar andades de stark framtidstro. Renault visade upp sin nya Espace som gått från att vara minibuss till crossover. Samtidigt har PSA-koncernen separerat DS-serien från Citroën och gjort det till ett helt eget märke. Citroën blir funkis medan nya DS ska bli premium i både pris och produkt.

Jaguar en besvikelse

Besvikelserna då? Jaguars mellanklass-utmanare XE levde inte upp till de höga förväntningarna, varken exteriört eller interiört. Baksätet höll för dålig takhöjd för att verkligen fungera och trots en ny interiör kändes det fortfarande långt till klassens bästa. Betydligt bättre kändes nya Land Rover Discovery Sport som blir första modellen i märkets nya Discovery-familj. Blott 4,6 meter lång men ändå sju sittplatser.