Ford Mondeo - inte vilken diesel som helst
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-01-16
Sportighet och prestanda nytt recept
Ford kavlar upp ärmarna i kampen om dieselkunderna.
Sportighet och prestanda är nya receptet.
Ford säger att man aldrig profilerat sina dieselmodeller i Sverige – men inser konsekvenserna och kommer nu med nytt, torrt krut i bössan.
Mondeo 2,2 TDCi har en uppförstorad variant av tvålitersmotorn i 2,0 TDCi. Med större volym, elektroniskt styrd turbo och ny insprutning ger den större motorn cirka 20 hästar mer; 155 hästkrafter.
Men mest imponerande är kraften.
Den nya motorn känns stark nog att dra en finlandsfärja. Och segdragningen på högre växlar är vad som imponerar mest.
Urkraft + sportpaket = kul!
Responsen från motorn är bra redan från tomgång. Ge sedan motorn 1 500 varv – så bär det iväg.
Den sportigt lagde föraren har i 2,2 TDCi en prestandadiesel som inte gör någon besviken.
Motorns pondus avslöjas genom ett tydligt wastegate-puffande när turbotrycket släpps ut – även under normal körning.
Visst känns den massiva kraften i ratten, men även denna Mondeo har kördynamiken som en av sina stora företräden.
Kombinationen av urkraft – och att bara ha en lättviktig, fyrcylindrig motor över framaxeln – ger möjligheter till nya rekord på favoritvägen.
Med nya dieselmotorn säljs Mondeo 2,2 TDCi i ett utförande kallat ”Titanium X”.
Detta paket innebär samma sportchassi som i sportmodellen ST220. Båda har för övrigt 17-tumshjul med lågprofildäck.
Interiören har inlägg i panelerna av borstad metall och klädsel i läder/alcantara. Snyggt att se på och sportstolarna är både bekväma och stöttande.
Klarar inte miljökraven – ännu
Ett minus för 2,2 TDCi är att den nya motorn inte klarar miljöklass 2005 (vilket 2,0 TDVCi gör). Ford lovar att det ska rättas till under året.
I halvkombiutförande kostar 2,2 TDCi 252 000 kronor. Med Titanium X-paketet 270 800 kronor.
Därmed är 2,2:an bara 3 800 kronor dyrare än 2,0 TDCi med 130 hästkrafter.
Det är inte ofta extra hästkrafter kan köpas så billigt.
Ford Mondeo 2,2 TDCi
Mikael Johnsson (bil@aftonbladet.se)