Vitamininjektion för nya Volvo-modeller
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-06-15
- S60, V70 och XC70 kryddas på både in- och utsidan
Volvos stora modeller S60, V70 och XC70 får en vitamininjektion för att vara konkurrenskraftiga ett par år till.
Det är lite kosmetiskt utanpå och rejält höjd kvalitetskänsla inne.
Och så kryddas det hela med ett unikt system för att hålla kollen i döda vinkeln.
Alla biltillverkare ger sina modeller en så kallad ”fejslift” när den första fräschören börjar ta slut.
Förutom den obligatoriska ansiktslyftningen brukar operationen innehålla lite fettsugning, silikonpumpning och gärna ett par rejäla pass på gymmet.
Volvo-modellernas ansiktslyftning består i en ny front med lättare linjer. Grillen är mer integrerad med bilens framdel, det är nya lyktor och stötfångaren kan beställas med kromlister.
Nertill är det färganpassat eller svart beroende på utrustningsnivå.
Dyrare för ägaren
De effektiva lykttorkarna ersätts med högtryckstvätt. Det är billigare för tillverkaren men mindre effektivt och dyrt för ägaren när spolarvätskan sprutas bort på nolltid.
Men ingen tackade Volvo och Saab när de ensamma fortsatte att utveckla och montera sina torkare, därför la de av.
Den enda bil som fortfarande har torkarna kvar är Volvos R-modeller, som inte fått sin ansiktslyftning än.
”Fettsugningen” utförs varsamt för att ge de stora bilarna lite slankare linjer. Baklyktorna blir lite lättare precis som fronten.
”Silikonet” finns i form av ett rätt vulgärt sportkit som skruvas på för att göra bilarna mer biffiga. Det är nya markerade spoilers fram och bak och en kraftigt breddad tröskellåda, så kallad kjol.
Invändigt har det hänt en hel del, i det tysta. För den som inte tittar efter noga märker knappt någon skillnad.
Tydligast syns nog mittkonsolen med nya mugghållare under ett drag-jalusi. Det är snyggt och effektivt.
Under det lika nya mittarmstödet finns ett stort förvaringsutrymme uppdelat i olika fack. Bra.
Mindre reflexer
Den som kollar lite mer noggrant upptäcker dessutom att plastmaterialen är mer påkostade med mjuka ytor och mindre reflexer och att trä och aluminuim inte består av plast längre utan är äkta vara.
Träet är odlad valnötsrot från Kalifornien.
I gymmet fick T5-motorn ökad effekt och bättre vridmoment. 260 hästkrafter är tio mer än förut och vridmomentet är nu 350 Newtonmeter mellan 2 100 och 5 000 varv. Dessutom finns det mesta av kraften redan vid låga 1 800 varv.
Det gör att de högsta växlarna duger för omkörning.
Dessutom finns det aktiva chassit Four-C som tillval på alla stora Volvomodeller numera.
Systemet som presenterades för ett par år sedan på de extrema R-modellerna har anpassats för de vanliga Volvo-modellerna med lite mjukare fjädring både i komfort- och i sportläget.
Och det fungerar utmärkt. Vid körning rakt fram sväljer fjädringen ojämnheterna i asfalten men när körningen blir lite mer aktiv styvas systemet upp och köregenskaperna förblir trygga.
Mest effekt har kanske Four-C i Crosscountryn XC70 som med konventionelll fjädring är rejält gungig.
Personligen är jag förtjust i gunget, men att bilen understyr kraftigt i kurvor är inte lika lyckat. Four-C tar bort det mesta av understyrningen utan att hämma komforten.
XC70 är också den av Volvomodellerna som fått den mest i ögonenfallande förnyelsen. Hasplåtarna är mer accentuerade (men faktiskt i plast numera, inte i aluminium som förr!) och plastsargarna är grövre för att se mer jeepiga ut.
Priset höjs med 9.000 kronor
Robert Collin