Funkisbilen
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-11-18
Svenskfavoriten Saab 9-3 lockar med körglädje och komfort
Senaste generationen Saab 9-3 föddes 2002.
En snygg, körglad och bekväm bil som klarat tidens tand hyggligt.
Begagnatmarknaden är full av 9-3, välj och vraka.
Saabs bilar har alltid varit, och verkar förbli, särlingar på marknaden. Tyvärr verkar bara vi patriotiska svenskar uppskatta bilarna fullt ut. Detta trots att vi också drabbas av irriterande fel.
Mellanklassmodellen 9-3 kom i helt nytt utförande 2002. En på många punkter klart modernare bil än föregångaren.
Förutom det goda säkerhetsryktet, som genererar många köpare till märket, ligger komfort högt bland köpskälen. Men det som lockar allra mest med senaste generationen Saab 9-3 är körglädjen.
Karossdesignen är lyckad och känns fortfarande fräsch. Om interiören går meningarna isär. Många menar att bilen andas på tok för mycket mossgammal Saab 9?000, men funktionell är den hur som helst.
Nypriset var inte så blodigt för en standard 9-3. Däremot verkar inte totalekonomin se så ljus ut. Framdäck slits fort och bränsleförbrukningen ligger högre än vad man väntar sig av en mellanklassare. Men det handlar naturligtvis om hur man kör. Turbomotor och tung gasfot är katastrof för ekonomin, samtidigt som en lugn körstil kan ge fin ekonomi.
När det gäller mer konkreta driftsäkerhetsproblem klarar sig 9-3 betydligt bättre. De enda ”typfel” som framkommer är nästan alla relaterade till el- och elektronikstörningar på tidiga bilar. Det handlar då om en palett av olika fel: bränslemätare som konstant visat fullt oavsett bränslemängd, tidvisa avbrott i elhissarnas funktion, kort livslängd på glödlampor, trassel med stereo och navigator med mera. Totalt är 9-3 bättre än medelbilen vad gäller modellrelaterade fel hos Bilprovningen.
Inget enda av dessa fel förekommer dock i så hög grad att just det kan betecknas som typiskt.
Bekväm för långkörning
Komforten i senaste Saab 9-3 är god, men tyvärr är vägljudet aningen högt. Typiskt för Saab är också kraftreaktionerna i ratten: det rycker och drar, fram-för?allt i de motorstarkare versionerna.
Förutom ovanstående är 9-3 en rolig bil att köra, och bekväm
som långfärdsspett. Utrymmet fram är godkänt, men bagageutrymmet är mindre än på föregångaren. Och ÊŒ79;bak är det relativt trångt.
Jämfört med tidigare 9-3 (och 900) är bilar från 2002 och framåt klart bättre köp. De håller bättre och är trevligare att köra. Men småfel som elfel och oljud som är svåra att komma till rätta med kan vara mycket irriterande i längden.
Tänk på det här innan du köper en Saab 9-3
Omdömen
Det var då...
Martin Ström/text Peter Gunnars/foto