Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Trollhättan behövs - om Saab ska överleva

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-09-26

Robert Collin ställer 10 frågor om framtiden till nya Saab-chefen

Han har många frågetecken att försöka reda ut, Saabs nye chef Jan-Åke Jonsson. Vad händer med 9-5? Hur klarar sig 9-7X? Och hur snabbt kan man avveckla fiaskot 9-2X?

- Trollhättan behövs för att Saab ska överleva.

Det säger nya Saab-chefen Jan-Åke Jonsson till Aftonbladet Bil.

- Från varumärkessynpunkt behöver vi utveckla och producera Saab i Sverige, säger han. Det räcker inte att bygga några nischbilar i Trollhättan. Och om all tillverkning flyttar ut från Sverige är det tveksamt om varumärket överlever.

1.

Vad är största risken med att flytta ut Saab från Sverige?

- Att Saab tappar det som är unikt svenskt och skandinaviskt. Mitt jobb är att visa Detroit hur viktigt det är med utveckling och produktion i Sverige.

2.

Hur ska en Saab se ut i framtiden?

- Saab har vinglat rätt mycket fram och tillbaka under åren. Det har varit turbo, halvkombi, sedan, storkombi om vart annat.

- Det enda som varit konsekvent är cabben, och den är vår största succé.

- Jag tror till exempel att vi inte ska prioritera stora lastutrymmen, 9-3 sportcombi är helt rätt. Det ska vara förarorienterade bilar, inte laståsnor.

3.

Beslutet att flytta nästa 9-3 till Opel i Rüsselsheim är redan klart. Men hur är det med nästa 9-5?

- Att det blir en ny 9-5 är klart, men var den ska byggas eller på vilken arkitektur är inte klart. Det kan bli på Epsilon 2 (samma som kommande 9-3) men det kan också bli en annan plattform.

4.

Hur stor är sannolikheten att ni får behålla bilen i Trollhättan?

- Min ambition är att attrahera tillverkning till Trollhättan. Men då måste Trollhättan bli en så bra fabrik att GM säger: Där måste vi lägga produktion. Nu gäller det för fabriken att visa att vi är i toppen.

- Nästa år ska vi bygga fem olika bilar i Trollhättan. Två modeller, 9-3 Sportcombi och Cadillac BLS, är helt nya lanseringar. Klarar vi det, då har Trollhättan en chans.

5.

Carl-Peter Forster (GM-Europachefen) sa till mig att Trollhättan kan bli en fabrik för nischbilar och att 9-3 cabriolet kan flyttas till Sverige. Och kanske en kommade stadsjeep. Vad tror du om det?

- Att bygga 20 000 cabbar om året i Trollhättan är inte tillräckligt. Att vi får den kommande lilla SUV:en är inte heller sannolikt. Nej, vi måste försöka behålla 9-5.

6.

När vi ändå är inne på stadsjeepar, vad anser du om 9-7X?

- På kort sikt är den helt rätt. Vi måste få fram fler modeller snabbt och 9-7X har knappt kostat någonting att utveckla. Samma sak med kommande 9-6X som är baserad på Fudji Heavy Industries Subaru Tribeca. Men det är klart att ett stort tungt rambygge som drar mycket bensin inte är framtiden. Jag körde 9-7X från Göteborg till Stockholm, landsvägskörning i lugnt tempo, och bilen drog 1,5 liter milen. Det är klart att det inte är bra.

- Den kommande 9-4X blir en helt annan bil, en crossover med personbilslika egenskaper. Den ska dessutom säljas även i Europa.

7.

Redan för ett par år sedan hade ni en nästan färdig fyrhjulsdriven version av 9-3 kombi i Trollhättan. Hade det inte varit bättre att bygga klart den än att välja alternativ som 9-2X och 9-7X?

- 2002 gick Saab med storförlust. Detroit krävde att vi skulle stoppa slöseriet och få ordning på ekonomin. Det var helt rätt. Vi var tvungna att ta en time out. Och att utveckla 9-3X hade varit mycket dyrare än 9-2X och 9-7X. Dessutom var det nödvändigt att få ut nya modeller snabbt.

8.

Men 9-2X är ju värsta floppen!

- Det stämmer att bilen sålde dåligt så länge priset låg 10-15 procent över Impreza (samma bil med original Subaru-emblem i nosen). Men i somras sänkte vi priset i en kampanj, så att det bara låg symboliskt över Impreza, och då sålde bilen riktigt bra.

9.

Men tjänade ni några pengar då?

- Nej, det var knappt någon förtjänst, men vi sålde en massa lagerbilar.

10.

Får 9-2X en efterföljare?

- Knappast.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln