Suzuki Splash kommer till stan
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-02-26
Den lilla men stora miljöbilen - snart i Sverige
Liten utanpå, stor inuti – och miljöklassad. Mycket talar för Suzuki Splash – men inte priset.
Efter att ha flugit ekonomiklass i en Boeing 737 till provkörningen i Nice känns det riktigt skönt att sträcka ut benen i Splash. Det säger mer om benutrymmet på flyget än om Splash, men faktum är att Suzukis minsting är riktigt rymlig.
Splash bygger på Swift, en annan liten Suzuki, men med kortare hjulbas och drygt fem centimeter mer takhöjd.
Bra körställning
Fram har föraren en bra, upprätt körställning. Ratten är bara ställbar i höjdled, men jag sitter riktigt anständigt. Om jag sätter mig bakom mig själv, i baksätet, har jag också gott om benutrymme. Jag sitter högt, med fin utsikt och en bit kvar till taket.
Däremot är stolarna inte särskilt sköna, varken fram eller bak. De är fasta men framstolarnas sittdyna är för kort och smal. Ryggstödet är också i smalaste laget.
Med fyra personer i bilen blir bagageutrymmet litet. Två mellanstora väskor ryms, inte mer. Lite extraplats finns under golvet. Fäller man baksätet, vilket går lätt, finns det plats för 537 liter .
Knappar och reglage är enkla och tydliga. Det är inte den bästa materialkvaliteten, men bilen känns väl ihopskruvad.
Ute på den franska landsvägen gör den kortare hjulbasen att bilen får lite struttig gång. Splash är småstötig, och högbygget känns svajigt. Motorn, 1,3-litersdieseln med 75 hk, är tyst men en del vägljud sprider sig i kupén. Den lilla dieseln är en av två miljöklassade motorer som kommer till Sverige efter sommaren. Den andra är en 65-hästars bensinmotor, som blir den mest sålda av de två.
Antisladd standard
Dieseln är orkeslös på låga varv. Motorn känns lätt seg och ryckig, så det gäller att inte peta i tvåan alltför snabbt. Väl uppe i fart går det bra, och omkörning i landsvägsfart är inget problem.
I Sverige får Splash all tillgänglig säkerhetsutrustning, som esp, som standard.
Storleksmässigt är Splash mer lik Toyota Yaris än knattarna Toyota Aygo, Citroën C1 och Peugeot 107. Största bensindrivna miljöbilen framhåller Suzuki. Visst, Yaris finns inte som miljöbil men kontrar med säkerhet. Splash är ännu inte testad, men siktar på fyra stjärnor hos Euro Ncap – inte så bra.
Prismässigt drar det iväg. 130 000 kronor för bensinaren (med paket inklusive ac) och 166 900 kronor för dieseln. Nya Skoda Fabia, med miljöklassade 1,4-litersdieseln, är 20 000 kronor billigare – 146 900 kronor – och känns som ett bättre köp.
Men som citybil är Splash fullt godkänd. Den ser fräck ut och är lättmanövrerad.