En rapport från himlen
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-01-13
Godbitarna från EICMA-mässan i Milano – del 1
Den årliga motorcykelmässan EICMA i Milano är himmelriket för mc-intresserade som gillar att spana in läckerbitar i verkligheten. Dock lyste flera japanska tillverkare med sin frånvaro i år.
Johan Ahlberg, fastbikes.se, var på plats i Italien för Aftonbladets räkningoch kollade in nyheterna. Det här är första rapporten från mässan.
På äventyr med Ducati
l Mässan inleddes med presentationen av äventyrsmaskinen Ducati Multistrada 1200 som ser ut att bli en mycket välutrustad rival till BMW:s R1200GS.I det här fallet satsar Ducati på en 150-hästars (9 250 varv/minut) version av den vätskekylda V-twinnen från sportmotorcykeln 1198. Vrid-momentet lär vara på 119 Nm vid 7 500 varv/minut medan vikten sägs stoppa på 190 kilo torr. Bensintanken är på 20 liter.
Vi har blivit mer eller mindre vana med att kunna välja flera motormappningar, men Ducati har tagit det ett steg vidare. När du väljer Sport, Touring, Urban eller Enduro, anpassas både motorprogram, fjädring och säkerhet (ABS och antispinn) – allt med ett knapptryck.
Vi fick även njuta av den oerhört läckra Corse-versionen av 1198, som har samma aluminiumtank som fabrikracern, traction-kontroll, Termignoni avgassystem i kolfiber och speciallack.
Nytt hos Kawasaki
l Kawasaki presenterade Z1000 som inför 2010 kommer i helt nytt utförande, nu med
radiell bromspump, justering av kompressionsdämpning hos framgaffeln och hjulen har fått två extra ekrar. Dessutom ersätts stålramen av en aluminiumram av samma modell som hos sportmotorcykeln ZX-10R. Även motorn är ny med större slagvolym.
Till 2010 har Kawasaki inte modifierat motorn hos touringloket GTR1400. Däremot har modellen fått ett nytt ABS-system och ett särskilt körprogram som ska sänka bensinförbrukningen. Den har också fått nya kåpor och ett bredare och sju centimeter högre kåpglas.
Aprilia
Den italienska tillverkaren Aprilia presenterade sin nya Shiver (ovan) och Dorsoduro Factory (nedan).
Triumph
l Engelska Triumph visade upp Rocket III Roadster och två special utgåvor: Bonneville Sixty och Speed Triple SE.