Volvoförsäljningen i Kina rasar med 15 %
Uppdaterad 2015-08-07 | Publicerad 2015-08-06
Volvo backar i Kina.
Förra månaden bjöd på en obehaglig överraskning för tillverken med ett ras på över 15 procent.
– Vi är inte oroliga, det är normalt, säger Stefan Elfström, Volvo Cars talesperson, till Aftonbladet Bil.
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil påUnder 2014 visade försäljningsstatistiken i Kina rekordsiffror för Volvo Cars, en uppgång på cirka 33 procent. I år har Volvobilarna inte gått hem i samma utsträckning hos kunderna i Kina. Under 2015 års första sju månader har försäljningen gått ner med 3,3 procent om man jämför med samma period från i fjol. Inbromsningen i den kinesiska ekonomin har fått flera biljättar att oroa sig, men Volvoledningen tror att försäljningen vänder under det andra halvåret.
– Vi är inte oroliga, det är normalt. Det har varit en generell avmattning av den kinesiska ekonomin, som till viss del även då har påverkat Volvos försäljning. Men som helhet är vi nöjda, säger Volvo Cars talesperson Stefan Elfström till Aftonbladet Bil.
Även BMW och Audi har visat vikande siffror på den kinesiska-marknaden de senaste månaderna. Den generella avmattningen verkar dock inte ha drabbat alla premiumkonkurrenter. Mercedes gick mot strömmen och ökade försäljningen med otroliga 41,5 procent i juli.
XC90 är orsaken
Tittar man på försäljningssiffrorna från 2013 och 2014 så har Volvo gått väldigt bra på den kinesiska marknaden, men i år har det gått trögare – något som Stefan är högst medveten om.
– Vi tror inte på samma tillväxttakt framöver, även om vi har som mål att växa i kina. Till år 2020 vill vi kunna nå 200 000 bilar tack vare vår lokala tillverkning, säger Stefan.
Vad talar för att det vänder under andra halvåret?
– Den främsta orsaken är att XC90 har legat något senare i Kina, medan den i USA hade en ökning på 15 procent som till stor del gjorde att vi ändå landade på plus. För 2015 är målet att sälja 50 000 XC90. Som helhet har vi som mål att sälja upp mot 500 000 bilar i år. Nu blir det inte ett helt år med försäljningen av just XC90:n, så just i år kommer nya XC90 står för ungefär 10 procent av totalförsäljningen. Men framöver siktat vi på att sälja 80 000 bilar, menar Stefan.
”Visar att det är värdefullt”
Men trots nedgången i öst landar totalsiffran på plus, detta tack vare rejäla uppgångar i USA och Europa. I USA säljs redan XC90 och den har bidragit till att vända de dåliga siffrorna. I juli ökade försäljningen med 14,7 procent. Volvo har även haft en stark försäljning i Sverige och övriga Europa med en totalförsäljning som i juli hamnade på 38 128 bilar.
– Det här visar att det är värdefullt att ha tre stora regioner att bygga försäljningen på. Europa och USA var bra om man tittar på juli. Trots tillfällig tillbakagång i Kina, har vi en global tillväxt på 15 procent, avslutar Stefan.