Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Officiell: Honda Civic Type-R

Uppdaterad 2015-03-04 | Publicerad 2015-03-03

Legenden är tillbaka.

Honda Civic Type-R återvänder med 310 hästkrafter – och märkets första turbomotor.

Vem är kungen av GTI-klassen? Honda Civic Type-R eller Ford Focus RS?

På årets bilmässa i Genève står superbilarna som spön i backen. Det är Ferrari 488 GTB, Audi R8, Lamborghini Aventador Superveloce och den snabbaste av dem alla: Koenigsegg Regera. Men när de bråkar om kunderna med riktigt feta plånböcker lanserar både Honda och Ford sina prisvärda och kraftfulla GTI-vagnar. Civic Type-R och Focus RS.

Första turbomotorn

I fem år har Europa stått utan någon Type-R från Honda. Den legendariska och ettriga GTI-bilen har hyllats under många år för sina underhållande köregenskaper, men nu tar den japanska tillverkaren ett gigantiskt kliv framåt rent tekniskt. Nya Civic Type-R får företagets första turbomotor någonsin och ett helt nyutvecklat chassi med adaptiva stötdämpare.

Motorn levererar 310 hästkrafter och 400 newtonmeter. Det tar bilen från noll till hundra på 5,7 sekunder och ger en toppfart på 270 km/h. Att jämföra med nya Ford Focus RS som får ”minst” 320 hästkrafter. Men det finns en avgörande skillnad. När Civic enbart driver på framhjulen blir Focus fyrhjulsdriven.

Vilken föredrar du – framhjulsdrivna Honda Civic Type-R eller fyrhjulsdrivna Ford Focus RS? Rösta på din favorit!

Följ ämnen i artikeln