Volvo inte ens nära final i Årets bil
Uppdaterad 2019-07-15 | Publicerad 2017-06-14
I april utsågs vinnaren i den prestigefyllda tävlingen Årets bil i världen.
Vinnaren Jaguar F-Pace presenterades på New Yorks bilsalong.
Med i juryn är Robert Collin från Aftonbladet.
Tävlingen Årets bil i världen, eller ”World Car of the Year”, WCOTY, som den egentligen heter, avgjordes 13 april på New Yorks bilsalong.
Vinnare blev Jaguars nya suv F-Pace som tog hem priset i en tät slutstrid med Volkswagen Tiguan och Audi Q5. Det är 75 motorjournalister från 23 länder som utser pristagarna och den ende svensken är Aftonbladets Robert Collin.
Årets bil i världen ska inte förväxlas med tävlingen Årets bil i Europa som avgjordes på Genèvesalongen i mars. Där var Volvo med i tätstriden med nya S90/V90, men då vann den lilla suven Peugeot 3008 lämnade Volvo S/V90 på en fjärdeplats.
Hamnade i ”fel klass”
Nu var Volvos bil inte ens med bland de nio finalisterna i huvudkategorin för Årets bil i världen. Jurymedlemmen Robert Collin på Aftonbladet berättar om röstningen.
Varför var inte Volvo med i tätstriden?
– Volvo hade hamnat i underkategorin lyxbilsklassen och inte i huvudklassen vilket var väldigt märkligt. Jag protesterade och till nästa år ska det nog vara åtgärdat. Det är klart att Volvo ska vara med i huvudklassen.
Vilken röstade du på?
– Volkswagen Tiguan, som jag tycker var den överlägset bästa bilden. Den utgör en väldigt bra avvägning mellan en bra personbil och suv: praktisk, bra köregenskaper och genomtänkta lösningar. Tiguanen är inte den mest innovativa, men den klokaste bilen. Jag hade faktiskt inte ens med Jaguar F-Pace - som jag tycker är en misslyckad bil, opraktisk och ogenomtänkt.
Men tävlingen har även vinnare i fem underkategorier och i lyxklassen var Volvo med i tätstriden med S/V90 tillsammans med BMW:s 5-serie och Mercedes E-klass.
Mercedes före Volvo
Där vann Mercedes strax före Volvo som ändå slog BMW:s 5 -serie. Men svenska Robert Collin röstade inte på Volvo - utan Mercedes.
– Volvo har väldigt många fördelar, men den är stötig och mycket av utrymmet är bortkastat på grund av formen. Jag tycker att pekskärmen är opraktisk och gör bilden mer osäker. Man måste bland annat gå in och peka där för att ändra temperaturen. Det känns inte trafiksäkert. Volvo har även sänkt den jämfört med den gamla V70, det är inte så klokt eftersom Volvo har en hög medelålder på köparna.
Till årets gröna bil utsågs Toyota Prius Prime - alltså Prius i laddhybridversion som nu ska kunna gå fem mil i verkligheten på el. Den sista kategorin, årets urbana bil (stadsbil), vanns av BMW:s uppdaterade i3 med 30 mils räckvidd på el.
Jaguar F-Pace tog också hem segern i underkategorin design och vinnare i ”årets performencebil” blev nya fyrcylindiga Porsche 7l8 Cayman/Boxster.
Jaguar F-Pace testades i september av SvD med blandat resultat. Ros gavs för köregenskaperna men ris för avsaknaden av lyxkänsla. Vägen till att utse vinnarna började i Paris den 29 september och följdes av provkörningar i Los Angeles i november. Därefter annonserades de tre toppkandidaterna på bilsalongen i Genève i mars.
För att få delta måste kandidaten ha kunnat säljas på minst två kontinenter under perioden 1 januari 2016 till 31 maj 2017.