Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Felmonterade däck fara i sommartrafiken

Uppdaterad 2018-02-06 | Publicerad 2017-05-09

Att montera däcken fel är en dålig idé.

Det gäller att se upp i sommartrafiken och ha sommardäcken rätt monterade.
Var sjätte bilist vet inte var däcken med bäst mönsterdjup ska monteras.
– Det är livsfarligt att använda däcken på fel sätt, säger Jorge Castro på företaget ABS Wheels.

Det är fälgleverantören ABS Wheels som via en däckpanel bestående av 59 801 bilister frågat hur de använder sommardäcken. Ungefär var sjätte – 9 126 personer – har svarat att de anser att däcken med bäst mönsterdjup ska monteras framtill. Något som är helt fel.

– Det är livsfarligt att använda däcken på fel sätt. Det är rent idiotiskt att folk inte vet det, säger Jorge Castro, marknadschef på ABS Wheels.

Redan under 2012 gjorde Bilprovningen en liknande enkät där hela 3 av 10 svarade fel.

”Undvik slitage och sladd”

– Det är viktigt att montera dom bästa däcken bak för att undvika slitage och sladd. Detta gäller oavsett om man kör med fram eller bakhjulsdrift, säger ABS Wheels VD, Andie Lahdo.

Jorge Castro lägger en stor del av ansvaret för de bristande kunskaperna på trafikskolorna.

– Redan där måste folk få lära sig om det här.

Tänk på det här när du monterar däcken

  • Däcken med det största mönsterdjupet ska – undantagslöst – sitta bak. Med det största mönsterdjupet bak minskar risken att bakvagnen tappar greppet före framhjulen med svårkontrollerad sladd som följd.
  • Om däcken slits ojämnt mellan fram- och bakaxel bör man för bättre däckekonomi byta mellan axlarna efter 1 000 – 1 200 mils körning.
  • Ett sommardäck måste ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm. Redan vid 3 mm börjar däcket förlora sina egenskaper. Kom ihåg att alltid placera dom bästa däcken bak!

Källa: Motormännen

Följ ämnen i artikeln