Miljöbilarna i mästermöte
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-27
Test av Volvos miljöbilar
Volvos utbud av miljöbilar växer starkt.
Drive är snåldieseln som nu konkurrerar internt med Flexifuel.
Vi tar reda på vilken miljö-V50 du bör välja.
Robert Collin var mycket nöjd efter en testvecka i nya V50 1,6D Drive, Volvos nya satsning på miljöbilsklassad snåldiesel. Och det var ju inte så konstigt då utskällda Volvo visade att man kan bygga en bil som inte bara lovar att vara snål på papperet utan även är det i verkligheten, något som knappast är vanligt i dag.
V50 Drive kan faktiskt köras seriöst snålt men är ändå en bil som räcker till i storlek för den mindre familjen.
Nu testar vi Drive igen och ger den tufft motstånd i form av storsäljaren V50 1,8F, etanolbilen som syns i närapå varje gathörn.
Den första uppenbara skillnaden i bilhallen är prislappen. Drive kostar 231 900 kronor medanFlexifuel är billigare med 220 900 kronor.
Etanolbilen har då motorvärmare medan Drive som ju drivs av diesel har en bränslevärmare som även gör kupén behagligt varm på inställd tid.
Till baspriset väljer vi det enklaste tillvalspaketet Kinetic för 15 000 kronor och får då bland annatinsynsskydd, klimatanläggning och farthållare.
Läs mer i Volvo-testet.