Golfkriget i lyxklassen
Uppdaterad 2019-07-31 | Publicerad 2006-07-04
Italienare och japanare – nya kompakta utmanare
Här är två av de mest intressanta nyheterna i Golfklassen – kommande Alfa Romeo 149 samt – håll i er nu – Lexus Compact!
Jodå, det har utbrutit krig i Golfklassen; slagsmålet om köparna i ”lyx-kompakt-klassen” startar nu på allvar.
Hittills har Audi (A3), BMW (1-serien + Mini) tillsammans med VW (Golf) kunnat muta in övre småbilsklassen utan besvärande konkurrens. Men italienarna och japanerna kräver nu sin del av kakan. Så inom två år kommer dessa två lyx-kompakter att göra debut i Europa.
Sport versus lyx
Alfa Romeo satsar som vanligt hårt på design och sportighet medan Lexus, lika självklart, erbjuder förfinad lyx. Alfa Romeo 149 (som ersätter Alfa 147) kommer att finnas både som 3- samt 5-dörrars halvkombi medan vi är mer osäkra på Lexus Compact.
Vissa indikationer tyder på enbart 5-dörrars. Men andra faktorer pekar på 3-dörrarskaross och inriktning på prestanda.
Medan Alfa Romeo satsar på känd motorteknik med två bensinare (110 samt 160 hästar) och nya dieslar (120 samt 150 hästar) tror vi att Lexus siktar på framtiden med supersnåla och ultralätta bensinmotorer med hybridteknik.
Vänta er därför en frontmonterad, 150-hästars fyrcylindrig motor samt en växellåda som innehåller även en elmotor på i runda tal 100 hästar.
Liten motor skräms upp
Med ny batteriteknik lär hybridpaketet inte göra Lexus Compact mer än cirka 100 kilo tyngre och effekten i de två motorerna räcker för mer än GTI-prestanda – samtidigt som förbrukningen bör hamna runt halvlitern.
För Audi, BMW och VW innebär Alfa Romeos och Lexus satsning att de måste ta fram nya produkter.
Här visar vi därför en bild av hur nästa VW Golf bör se ut när den kommer om två, tre år.
Och då kommer basmotorn att vara en liten 1,4-litersmotor – med både kompressor samt turbo vilket skrämmer upp den lilla motorn till 175 hästkrafter.
Thomas Berggren