Saabs trotjänare får ett ansiktslyft
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-03-10
Se spionbild från testkörningen
Saab 9-5 får ny design fram och bak för att se modernare ut - och överleva några år till.
Samtidigt ökar effekten i Aero-modellen till närmare 280 hästkrafter.
I går meddelade Saabs vd Peter Augustsson att han säger upp sig, mindre än en vecka efter beslutet att flytta tillverkningen från Trollhättan till Rüsselsheim.
Tidigare i veckan överraskade spionfotografen Saabs testförare uppe i Norrbotten.
Mer "Saab-typisk"
Den nya modellen är kamouflerad fram, men Aftonbladet kan avslöja att fronten blir mer markerad och mer "Saab-typisk" än i dag.
De tre öppningarna i grillen är tydligare, den som blir ikappkörd av en 9-5 ska genast veta vilken bil han har i backspegeln. Bak blir linjerna renare än i dag.
Motorn i toppmodellen Aero är i dag på 250 hästkrafter, men skräms upp i 280 hästkrafter i den nya versionen.
Det handlar fortfarande om den fyrcylindriga turbomotor som utvecklats och som byggs i Saabs motorfabrik i Södertälje.
Ny modell först 2008
Saab 9-5 presenterades sommaren 1997, ett par månader tidigare hade Audi visat sin nya A6.
I dag när den modellen från Audi redan ersatts av en helt ny bil är det alltså dags för Saab att ge 9-5 den andra så kallade "fejsliften". Den helt nya ersättaren till 9-5 är inte planerad förrän tidigast 2008.
Den 9-5 som Aftonbladet avslöjar i dag börjar säljas i augusti, priset förändras inte.
Robert Collin