XC90 blev Sveriges mest värdefulla exportprodukt
Uppdaterad 2011-12-01 | Publicerad 2011-11-15
Många kritiker tyckte att Volvo Personvagnar gick in för sent i suv-segmentet när Volvo XC90 introducerades på bilutställningen i Detroit i januari 2002.
Men i själva verket kom den smarta XC90 att bli en vitamininjektion för hela segmentet genom att den lyckades lösa alla problemen hos tidigare suvar.
2005 nådde årsförsäljningen av XC90 en topp med 86 000 bilar, vilket gjorde den till Sveriges värdefullaste exportprodukt.
– XC90 var den första av andra generationens suvar. Mixen av rymlighet, äkta personbilskvalitéer och unika säkerhetsfunktioner gjorde att den blev en omedelbar framgång i ett segment som vid den tiden belastades av ett et antal problem, säger Stefan Jacoby, Volvo Personvagnars CEO och VD.
Suvsegmentet expanderade kraftigt i början av det nya milleniet. Det tuffa utseendet, rymligheten och de höga sätena gjorde fordonstypen till en favorit bland de nordamerikanska familjerna.
Men de tidiga suvarnas lastbilsliknande köregenskaper bidrog också till att de var överrepresenterade i samband med runtslagningsolyckor.
Testa här – bygg din egen drömbil.
Nästa generation suvar
Projektdirektören Hans Wikman och hans team var fast beslutna att lösa de här problemen när XC90 fick grönt ljus av Volvo Personvagnars VD Tuve Johannesson på provanläggningen i Arizona i maj 1999.
Hans Wikman minns känslan när ledningsteamet inspekterade de tre designalternativen under en brännande ökensol:
– Vi i projektteamet var lite spända. Suvprogrammet hade lagts på is två gånger tidigare. Nu höll vi tummarna för att vår favoritdesign skulle vara tillräckligt bra så att ledningen skulle godkänna den utan reservationer. Och det var precis vad som hände, säger Hans Wikman.
Doug Frasher, som fortfarande arbetar på VMCC (Volvo Cars Monitoring and Concept Center) i Camarillo i Kalifornien blev stolt far till den vinnande designen.
– Den modell vi visade för ledningen var nästan identiskt likadan som den produktionsmodell vi visade upp i Detroit. Vi hade gjort läxan ordentligt, mycket tack vare vår kvinnliga referensgrupp. En majoritet av suvarna körs av kvinnor och "våra" damer gav oss fantastisk feedback, säger Doug Frasher.
Kvinnlig referensgrupp
Referensgruppen bestod av kvinnor från många olika bakgrunder. Bland annat ingick den svenska Hollywoodskådespelaren Maud Adams. Gruppen inspirerade utformningen av XC90 genom att be om ett maskulint utseende, snarare än den ”macho-look” som präglade de flesta suvar. Doug Frasher kommer ihåg:
– Jag minns att en av tjejerna gjorde en svepande gest som nästan tecknade den eleganta formen från huven upp till A-stolpen. Vi lade ner mycket energi på att skapa en design som kändes stark och skyddande utan att bygga så mycket på ren storlek. XC90 är muskulös, men inte aggressiv, säger han.
Projektteamet som jobbade med XC90 lyckades få in sju platser i en bil som inte är längre än 480 centimeter - ett resultat som fortfarande saknar motstycke i segmentet.
Fem världsnyheter
XC90 visade upp fem världsnyheter när den introducerades 2002:
Runtslagningstest inför världens medier
Samspelet mellan den förstärkta takstrukturen, bältesförsträckarna och de uppblåsbara sidogardinerna skapade ett fantastiskt runtslagningsskydd för alla sju åkande.
Denna säkerhet i absolut världsklass demonstrerades på ett ovanligt konkret sätt när Volvo Personvagnar bjöd in världspressen för att bevittna ett våldsamt runtslagningsprov med XC90 utanför Volvos hypermoderna Säkerhetscentrum i Göteborg.
Videofilmen från evenemanget 2002, som fortfarande finns att beskåda på YouTube, visar hur XC90 rullar runt tre gånger innan den blir liggande på sin högra sida.
– Takkonstruktionen var mer eller mindre intakt efter att bilen slutat rulla runt. Den spontana applåden från media representanter bekräftar att vi hade gjort ett ordentligt intryck med denna unika demonstration, säger Hans Wikman.
Säkerhetsnivån har också en framträdande plats i Volvo Personvagnars forskning. Rapporterna från olycksundersökningar innehåller anmärkningsvärt få olyckor där de åkande i en XC90 har dödats eller drabbats av allvarliga skador.
Andra tydliga fördelar
XC90 hade också fler tydliga fördelar:
– Eftersom det handlade om en Volvo var vi helt enkelt tvungna att erbjuda ett förnuftigt och säkert alternativ till första generationens suvar. XC90 tillförde segmentet en helt ny dimension. Det var ett unikt fordon när bilen introducerades och till och med nu, tio år senare, kan ingen av konkurrenterna erbjuda ett lika komplett paket, säger Hans Wikman, som sedan dess har gått i pension.
Toppnotering på 86 000 bilar per år
Volvo Personbilars ursprungliga mål för XC90 var 50 000 enheter per år i hela världen. Men modellen blev så populär att siffrorna snabbt steg till dess de nådde toppnoteringen 86 000 enheter 2005.
USA har varit den största enskilda marknaden för XC90 med toppnoteringar 2004 (38 800 enheter) och 2005 (36 200 enheter).
Framgången placerade också XC90 i den imponerande positionen att vara Sveriges mest värdefulla exportprodukt. Dess totala årliga exportvärde var över 40 miljarder SEK (6,2 miljarder USD med nuvarande växelkurs) under toppåren.
– Vi har nyligen introducerat en uppgraderad version av XC90, som fortfarande är en av våra bästsäljare. Den har också stått modell för utvecklingen av den extremt populära XC60. Just nu arbetar vi med att utveckla en helt ny version av XC90, säger Stefan Jacoby.
Över 110 internationella utmärkelser
Sedan den introducerades har XC90 erhållit över 110 utmärkelser på olika håll i världen. Höjdpunkterna på listan (som du hittar om du klickar på Modeller och XC90 – Utmärkelser i menyraden högst upp) bekräftar modellens storhet.
Cirka ett år efter världspremiären i Detroit utsågs Volvo XC90 till Truck of the Year i Nordamerika. Tävlingsjuryn bestod av 49 motorjournalister från USA och Kanada som företrädde tidningar, tidskrifter och digitala medier. Deras uppgift är att hitta fordon som sätter nya standarder eller som blir nya riktmärken i sin klass.
Tidlös design
Dan McCosh som är journalist på Popular Science och medlem i den nordamerikanska Truck of the Year-juryn kommenterade priset så här:
"XC90 är ett fordon som framgångsrikt besvarar de flesta av de kritiska synpunkterna på dagens suvar i det högsta segmentet. Från det boron-förstärkta taket till tekniken som skyddar de åkande, till runtslagningsskyddet – XC90 har verkligen lyckats få teknikpendeln att svänga över till förmån för suvar jämfört med konventionella sedanmodeller. Den gör det med en elegant, tidlös design och ett imponerande funktionellt inredningspaket. Den gör helt enkelt allt du vill att en bil ska göra, förutom att dra en riktigt stor husvagn uppför en bergssida."
Detta är en perfekt beskrivning av ”eftersläntraren” i suv-segmentet som blev en sann legend i bilvärlden.
Volvo