Hemliga maskinen som testar nya S90
Publicerad 2015-10-05
Volvos supersimulator kostade 25 miljoner kronor – S90 första bilen som testades
Här är ”hemliga hjärnan” bakom Volvos kommande S90-modell:
En simulator som kostade 25 miljoner kronor.
– S90 är den första bilen där vi använt simulatorn, säger Stefan Karlsson, ansvarig för fordonsdynamik på Volvo.
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejlaVolvos nya S90 är på gång. Den har dykt upp som modellbil i Kina och i Sverige har uppmärksammade läsare tagit bilder när den har testkörts.
På Volvo är det fortsatt locket på hur bilen blir och kommer se ut i verkligheten.
– Den ska lanserat i januari på Detroit-mässan. Innan dess kommenterar vi ingenting gällande vilken utvecklingsfas vi ligger i eller liknande, säger Volvos presstalesman Stefan Elfström till Aftonbladet Bil.
Tidigare i veckan testade brittiska Autocar ”Costello”, prototypen som övertygade Volvos ledning om ”SPA-arkitekturen” och prototypen ger många ledtrådar hur nya S90-modellen kommer bli enligt sajten.
Inspirerade av Formel 1
Stefan Karlsson, ansvarig för fordonsdynamik på Volvo Car Group, säger så här om prototypen till Aftonbladet Bil.
– Det är en bil som är baserad på S80, helt med vår nya arkitektur. Den har samma hjulupphängning som på XC90, dubbla länkarmar fram och integralaxel bak, säger han.
Volvo visade upp ”Costello” för ledningen under 2009 och de bestämde sig för att gå all in och ”Costello” fick lägga grunden till den nya arkitekturen och i förlängningen även S90.
Förutom ”Costello”, har Volvo haft ett unikt hjälpmedel i bygget av S90: en supersimulator för 25 miljoner. S90:n var den första Volvo-modellen som användes i simulatorn. Nu använder Volvo simulatorn till alla kommande modeller.
– Vi blev kontaktade av ett italienskt företag som utvecklar liknande simulatorer till Formel 1-teamen, tekniken är beprövad inom F1 och vi är de enda som använder det till passagerarbilar, säger Stefan Karlsson.
”Gjort alla tester vi vill”
I simulatorn har Volvo kunnat provköra S90:n – trots att den inte funnits fysiskt i verkligheten.
– Vi har kunnat bygga bilen virtuellt och göra alla tester vi vill göra: åkkomfort, handling, styrning, undanmanöverkapacitet med mera. Simulatorn förmedlar den upplevelsen man får när man kör bilen på riktigt, säger Stefan Karsson.
Kommer man som kund till S90 känna att det är er första bil som är utvecklad och testad i simulatorn?
– Det är svårt för kunden att känna hur vi har utvecklat bilen. Totalt sett blir det bättre när vi har haft möjlighet att prova flera varianter. Det jag kan säga är att den blir bra.
Har ni döpt den till något?
– Den heter ”Driver in motion”, men vi kallar den bara för ”Körsimulator”.
Hur är simulatorn att köra?
– Den är väldigt rolig. Vi har ju Nürburgrings testbana som träningsbana bland annat. Det är dock svårt att inte köra för fort, då man inte får något straff i att köra för fort. Men skämt å sido, vi har haft och kommer ha väldigt stor nytta av den, avslutar Stefan Karlsson.
Har du nyhetstips till Aftonbladet bil? Mejla ditt tips hit.