9-3 visar Saabs nya grymma stil
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-02-19
Robert Collin: Det ser riktigt bra ut för Saab
Konceptbilen Aero-X som Aftonbladet provkörde i somras visade vägen. Den uppkäftiga fronten från Aero-X har fått sin prydliga översättning i nya 9-3 och i samband med Saabs 60-årsjubileum den 11 juni får vi se nykomlingen på riktigt.
Alla har spekulerat kring en ansiktslyft Saab 9-3, men ingen har vetat säkert. Inte förrän den nya bilen passerade Östersund på väg norrut längs väg 45. En läsare lyfte upp kameran. Och här är beviset. Som ser riktigt bra ut. En kraftfull front, precis som vi vill att en Saab ska se ut, med karaktär och den rätta Saab-känslan.
Motorhuven är ny med en markerad V-form. Den nya djupa grillen med sina tre luftinsläpp är kromad och fortsätter som ögonlock med en tunn kromlinje i strålkastarnas överkant (dolt under eltejpen, alltså).
Lyktorna avslutas på sidorna med en spets, även den dold under maskeringstejpen.
Främre stötfångaren är ny och sticker ut ett par centimeter mer än i dag för att förbättra fotgängarskyddet.
Även bakre kofångaren är ny med lite renare former än i dag.
Mindre lyckat är att den skyddande sidolisten försvinner.
Med senaste fejsliften av 9-5 i färskt minne, det sorgliga försöket att spackla upp den gamla damen, är omgörningen av 9-3 en fullpottare. Det ser riktigt bra ut!
För även om vi i Sverige känner igen en 9-3:a så förblir den nuvarande modellen anonym i ett internationellt perspektiv. Är det en Mazda, eller en Honda, eller en?...?
Saab med sina promille till marknadsandelar på många marknader måste sticka ut med ett eget formspråk, och nya 9-3 är ett bra första steg på vägen tillbaka till en egen identitet. Alla kände igen en Saab 900, ingen känner igen en 9-3. Tills nu alltså.
Läs också:
Robert Collin