Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Titta, nu kör bilen helt utan din hjälp

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-04-30

Datorn styr Passaten med hjälp av kameror och satellit

Minns du filmen ”Knight rider”?

Där David Hasselhoff körde en Pontiac Trans Am kallad Kitt.

Bilen kunde köra själv, prata och gjorde allt för att skydda Hasselhoff.

Nu är bilen verklighet, fast i form av en Passat kombi.

Team Lux med projektledaren Volker Willhoeft ska delta med Passaten i en tävling för förarlösa bilar.

Företaget Ibeo Automobile Sensor, baserat i Hamburg har utvecklat den avancerade laserutrustningen och programvaran som gör bilen förarlös.

Passaten är utrustad med två lasersensorer fram och en bak som fungerar som bilens ögon. Informationen behandlas sedan av en dator som också får satellitinformation om hur gator och trafiksituation ser ut i en 180-metersradie runtom bilen.

Bilen styr, accelererar, bromsar, undviker hinder och läser av trafikskyltar och situationer helt själv, föraren kan slappna av och läsa tidningen på vägen till jobbet. Lika fräck som den kolsvarta Pontiacen Kitt är den dock inte.

Verklighet om ett par år

Karren Tippkotter på Ibeo menar att förarlösa bilar kan bli verklighet redan inom några år. Mycket kommer dock att handla om hur olika länder kommer att förhålla sig till helt datorstyrda bilar. Byråkratiska hinder mer än tekniska alltså.

Kan vinna 20 miljoner

Passaten har döpts till Lux och ska delta i en tävling med enbart förarlösa bilar. Deltagarna ska få sina datorstyrda bilar att tillryggalägga en tio mil lång sträcka i stadsmiljö. Maxhastigheten är 50 km/tim och bilarna ska klara tävlingen under sex timmar. Vinnaren får en hygglig morot – 20 miljoner kronor.

Redan i dag finns bilar med en mängd olika hjälpmedel. Bäst farthållare med avståndsradar har för närvarande Mercedes. Den funge-rar klockrent även ner till stillastående. Några märken har ett system som håller bilen inom vägens vita markeringar, man kan alltså släppa ratten och låta bilen styra. Steget till helt förarlösa bilar är alltså inte stort.

men redan i dag kan bilen parkera själv

Martin Ström

Följ ämnen i artikeln