Renault vore bästa lösningen för Volvo
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-08-24
Kinesisk eller rysk ägare skulle innebära total devalvering
Volvo är, i motsats till GM-ägda Saab, fortfarande ett riktigt företag med alla funktioner som behövs för att utveckla och bygga bilar kvar i Sverige.
Volvo bygger bilar i världsklass och tjänar pengar. Även om fjolåret ser ut som ett tillfälligt (?) hack eftersom nya S80 fick problem med barnsjukdomar.
Men nu tycks problemen vara över och när V70, som ju helt bygger på S80-teknik, börjar produceras i full fart efter semestern ser det ljust ut.
Men ostadigt väder från väster drar in över Göteborg.
Rykten om försäljning växer sig starkare. Volvo går bra, men Ford måste rikta in sig på kärnverksamheten: bilproduktion i USA och Europa i eget namn. ”Finbilarna” som köptes för tio år sen tar för mycket energi och alla utom Volvo går dessutom med värsta förlusten.
Men vem ska köpa Volvo?
Kineser eller ryssar är heta tips. Båda länderna har stark ekonomi. Kina genom en osannolik tillväxt under kommunistflagg, Ryssland genom nyrika som skott sig efter kommunismens fall. Och de överlever genom att ha en fot hos maffian, en hos Putin.
En av de nyrika ryssarna var med och köpte Chrysler av Mercedes nyligen.
Från Ford till Ryssland eller Kina. Ur askan i elden! För Volvo personvagnar innebär det en mörk framtid. Räkna med att både Ryssland och Kina, med egen produktion av riktiga skitbilar, kommer att dra ner på Volvos utvecklingstakt.
Och för varumärket Volvo innebär ryska eller kinesiska ägare en total devalvering. De kommer att smeta på loggan på allt som rullar, även på sina lastbilar. Vad det innebär för Leif Johanssons lastbilsimperium förstår vem som helst.
Bästa lösningen för Volvo, lastbilar och personbilar, och för Sverige, är att Leif Johansson och hans samarbetspartner Renault köper tillbaka personbilarna.