Nollvision då får inte NTF-basen köra som en rattfyllo
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-11-28
Det är varken bra för trovärdigheten, för respekten eller för trafiksäkerheten. För att komma vidare med nollvisionen måste vi vuxna vara föredömen för ungdomarna – och andra vuxna.
Vem bryr sig om nollvisionen när man har chansen att köra skiten ur grabben i bilen bredvid? När tävlingsnerven och adrenalinet blockerar sunt förnuft? När kompisarna i baksätet skriker åt dig att öka så att du inte blir sist till nästa korsning?
Markus var inte med i bilen. Därför lever han i dag. Två av hans bästa kamrater är döda, tre är allvarligt skadade.
En allvarlig olycka inträffade för att två unga killar skulle tävla mitt inne i stan en kväll för ett par veckor sedan.
Markus skrev ett brev med ett nödrop.
”Skriv om olyckan så kanske det finns folk som förstår att man inte ska köra så där.”
Läs hela brevet
En kamrat till min son har haft änglavakt varje gång när han kört för fort och totalkvaddat fyra olika bilar. En skolkamrat till yngsta dottern körde ihjäl sig mot ett träd när han körde på tok för fort genom byn i Roslagen. Och en kompis till äldsta dottern buskörde på ”rallyvägarna” i Roslagen och körde ihjäl en ung kvinna som inte hann kasta sig av vägen när bilen dök upp.
Onödiga olyckor varenda en. Olyckor som beror på bristande respekt och insikt.
Olyckor som tyder på en totalt felaktig attityd till bilkörning.
Nollvisionen vill minska antalet allvarliga olyckor genom att bygga en bättre trafikmiljö. Bort med farliga träd vid vägkanten, upp med räcken på vägsidor för att hindra farliga avkörningar och i mitten för att hindra mötes-olyckor. Och in med säkrare bilar med system som tvingar oss att använda bilbältet och som stoppar fyllekörning. Det är bra.
Det är inte bra att det går så långsamt och att vissa av Vägverkets regioner i landet tycks strunta i nollvisionen. Och det är inte bra att infraproppen inte innehåller några anslag öronmärkta till trafiksäkerheten.
Med mer pengar och mer förståelse hos dem som jobbar med trafikfrågorna skulle många liv räddas.
Men det är bra att nollvisionen finns och att den diskuteras.
För att komma vidare med nollvisionen måste vi ställa krav på oss själva och andra. Vi vuxna måste vara föredömen för ungdomarna – och andra vuxna.
NTF kräver nolltolerans mot fortkörare. Visst, men då får inte NTF:s ordförande, förre rikspolischefen Björn Eriksson, köra som ett rattfyllo och vingla fram och tillbaka över vägen för att han försöker hitta ett nummer i sin telefonbok samtidigt som han ligger i 110 på motorvägen. Det gjorde han en dag i juni när jag råkade se?
Sånt är varken bra för trovärdigheten, för respekten eller för trafiksäkerheten.
Bilindustrin bygger allt säkrare bilar. Bra! Men varför används aldrig bilbältet i svenska filmer och tv-serier? Inte ens i Sune-filmerna som riktar sig direkt till barn och ungdomar.
Titta på amerikansk tv och film, där kör till och med skurkarna med bältet på. Varför lånar biltillverkarna ut bilar till filmmakare utan att ställa elementära krav på bältesanvändning.
Och varför är det så viktigt för svenska filmare att visa hur läckert det är att köra utan bältet? Många frågor. Få svar.
Vi måste vara föredömen. Du, jag, alla.
Vi kan inte fortsätta att skicka ut signalen att det är läckert att busköra, att det är töntigt med bilbältet, att det är i sin ordning att köra på fyllan, bara man undviker de mest trafikerade vägarna.
Det är vi vuxna som måste visa oss vuxna.
Det är åkarna som måste ställa krav på sina lastbilsförare, det är taxi som måste enas om att det faktiskt är lag på bilbälte, det är kommunerna som måste ställa krav på dem som kör tjänstebil, och på tjänstebilarna.