Bilar utan nackskydd dubbelt så farliga
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-06-28
Bilar som saknar moderna nackskydd mot pisksnärtskador är dubbelt så farliga vid krock bakifrån.
Det gäller även nya bilar.
Försäkringsbolaget Folksams statistik visar att 5,5 procent av de som körs på bakifrån i bilar utan skydd mot pisksnärtskador lider av besvär efter mer än ett år, besvär som riskerar att leda till ett livslångt lidande. Motsvarande siffra i bilar med skydd är knappt 2,5 procent.
Resultaten bygger på ett urval av Folksams egna olycksstatistik åren 1999 till 2004 och visar en tydlig skillnad, enligt Maria Krafft, trafiksäkerhetschef vid Folksam.
3005 bilar med undermåligt skydd och 289 med modernare skydd undersöktes.
Biltillverkarna Saab och Volvo visar bra resultat eftersom deras skydd bygger på en bilstol som deformeras vid en krock och delvis absorberar kraften samt har ett aktivt nackskydd.
Enligt Maria Krafft finns det ett flertal bilmodeller som bara har ett aktivt nackskydd men inte särskilt absorberande säten, vilket ger ett sämre skydd. Mercedes A-klass och vissa Opelmodeller uppvisar därför sämre testresultat.
Enkla lösningar kan vara bra
Det är inte alltid de mest påkostade och tekniskt avancerade lösningarna som är bäst. Maria Krafft nämner Toyota, som tog bort en tvärgående balk i bilstolen vilket gjorde den mer absorberande.
Antalet svenskar som drabbas av pisksnärtskador ökade kraftigt under 1990-talet. Det beror delvis på att vissa biltillverkare började tillverka bilstolar som gav en ”trampolineffekt” på kroppen vid olyckor, säger Maria Krafft.
De senaste åren har antalet anmälda fall legat omkring 30000 per år varav 1500 blir godkända för ersättning av försäkringsbolagen.
Magnus Johansson/TT