Corvette - ingen leksak
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-02-28
Dags för den sjätte inkarnationen av en USA-ikon:
Corvette.
Med mer muskler – och mer förfining.
Det är inget snack om vilket land den här bilen kommer från.
Formen är absolut Corvette, men mer kompakt, massivare, sportigare, effektivare.
Faktabladet avslöjar att den nya Corvetten är 13 cm kortare än föregångaren och blott åtta millimeter längre än nya Porsche 911.
Vi är på hichtech-racerbanan Paul Ricard i Sydfrankrike och jag sitter i depån och väntar på min tur att ta ett varv.
Över 400 hästkrafter
Interiörkänslan är riktigt okej, fem plastkvaliteter upp på skalan jämfört med föregångaren. Förarstolen är bra, med skönt stöd för hela kroppen och en massa elektriska inställningsmöjligheter. Kopplingen har bra känsla och den sexväxlade manuella växellådan är ganska kärv i ingreppet.
Accelerationen är lika bra som motorsången är eggande.
V8:an där framme är på sex liter, ger 404 hk och låter som om den njuter intensivt ju mer bensin och varv den får.
Från 1955 har det suttit en smallblock-V8 med två ventiler per cylinder och stötstänger under huven.
Chassits grundkonstruktion med tvärställda bladfjädrar av glasfiber kom 1984, och det är mycket som känns igen från förra generationen, kallad C5.
Men pop-up-strålkastarna är numera bytta mot xenonlampor under klarglas.
Grepp och kraft imponerar
Första skarpa högern avslöjar en smidig styrning och ett förvånansvärt bekvämt chassi. Så har nya Corvette också fått aktiv fjädring.
Men det är kraften som ger upplevelsen. Och accelerationen.
0–100 ska gå på 4,1 sekunder och greppet i bakdäcken imponerar, antispinnsystemet behöver inte jobba ihjäl sig.
Långa rakan bjuder på rejält med fart, men bromsarna känns lite tveksamma – pedalen liksom vattenplanar – har Corvetten kanske gått några hårda varv för mycket?
Den riktigt vägnära känslan lyckas jag däremot inte hitta i styrningen, den är smidig men inte lika skarp som exempelvis nya Porsche 911.
Grepp och kraft imponerar stort. Den nya Corvette rullar kontrollerat, snudd på sofistikerat, är vridstyv och går exakt dit man pekar fronten.
Vi byter racerbanan mot landsväg. Och låter hastighetsmätaren projiceras på vindrutan.
Den visar nu också G-kraften i sidled!
Jag provar – in första bästa rondell och mätaren kommer upp i 0,65 G innan däcken börjar kasa snällt.
Med G-mätaren i blickfältet blir de franska bergsvägarna barnsligt underhållande.
Se där – 0,92 G.
För första gången känns Corvette som en riktig sportbil, inte bara en rejält motoriserad leksak.
Skön styrning
Ute på motorväg imponerar komforten. Man sitter bra och fjädringen sväljer snällt det mesta, delvis tack vare att fjädringsvägen har förlängts. Styrningen känns mycket bättre än på racerbanan, förmodligen eftersom det ojämnare underlaget ger mer information.
Den är direkt, lagom tung och in-ger förtroende.
Väggreppet övergår med råge de behov man kan ha på vanliga vägar och nya Corvette känns mindre, mer vridstyv och lättare än sin föregångare – vilket den ju också är.
Priset på nya Corvette startar på 599 900 kronor – vilket är 259 000 kronor lägre än för nya Porsche 911S.
För första gången i historien känns Corvette som ett realistiskt alternativ.
Chevrolet Corvette
Alrik Söderlind