Nya Mercedes-AMG: en sann familjedröm
Uppdaterad 2014-10-07 | Publicerad 2014-10-02
Välkommen in i våra liv, säger vi till nya Mercedes-AMG C 63 AMG S.
En kombi med turboladdad V8-motor och 510 hästkrafter ska frälsa världen.
Kan det bli mycket roligare än så här? Troligtvis inte!
I nästan 20 år har Mercedes byggt vassa V8-försedda familjebilar baserade på C-klassen. Länge var det mer komfort än sport, men 2007 hände något. Plötsligt försvann den tidigare tyska stramheten som omhuldat modellerna och därefter var det raka rör, hårda puckar och vassa armbågar som gällde. Och ännu bättre verkar det ha blivit nu.
Vanliga C-klass, den som de flesta får nöja sig med, lanserades strax innan årsskiftet och har fått ett varmt mottagande. Tightare än tidigare och lite lyxigare, men när Mercedes äntligen drar skynket från toppmodellen är det mer av allt.
Så blir nya modellen
Ut åker den gamla 6,2-litersmotorn och in kommer samma motor som i nya sportcoupén AMG-GT; en turboladdad 4,0-liters V8 i två effektversioner. C 63 med 476 hästkrafter och den vässade C 63 S med 510 hästar.
Oavsett effekt erbjuds C 63 i stilig sedan- och praktisk kombikaross. Och förutom att chassit är rejält vässat, styrningen skärpt och kraften under huvet ökat är det i grund och botten samma trevliga C-klass som innan. Förutom det faktum att C 63 S avverkar 0-100 km/h på blixtsnabba 4,0 sekunder. Räkna med att BMW M3 med sina 431 hästar och Audi RS4 med Avant med 450 hästkrafter fick det rejält svettigt nu när Mercedes för första gången i klassen spräckte 500-hästarsgränsen. Nästa modell att passera samma magiska gräns blir mest troligt R–S-versionen av nya Jaguar XE.
Säljstart sker i november och de första bilarna som levereras är C 63 S i sedankaross. Kombin och de svagare varianterna dröjer ytterligare några månader. Längtar du? Det gör vi!
Erik Gustafsson / Motorista