Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Collin: ”Fåfängt att tro det blir billigt”

Publicerad 2015-09-30

Kunderna kommer inte acceptera den ”enkla” lösningen

När Volkswagen ska få ordning på utsläppen från sina fuskrenade dieselmotorer med den snart världsberömda beteckningen EA 189 – räcker det inte med att programmera om mjukvaran.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Många talar om en mjukvaru-lösning, till och med ledande tyska dagstidningen Frankfurter Allgemeine skriver i dag att "för första gången i historien handlar ett återkallande om mjukvara. Tidigare har det gällt brister i mekaniken, till exempel med brister i körstabiliteten, som när Mercedes A-klass välte i Älgtestet, kablar och bensinledningar som kommit i kläm eller i USA, problem med krockkuddar.

När Volkswagen nu står inför ett mjukvaruproblem hoppas man komma undan med lägre kostnader."

Jag tror att de förhoppningarna är fåfänga. Visst går det att programmera om mjukvaran, men ska man ha kvar samma rening av kväveoxiderna (NOx) som i de bedrägliga lab-testerna, så minskar effekt och vridmoment dramatiskt. Kanske med 20 procent, kanske med betydligt mer. Det kommer kunderna aldrig att acceptera.

Full uppgradering enda lösningen

Därför tror jag att enda lösningen är att införa den reningsteknik som krävs för att klara de nya hårda EU-reglerna och som kallas Euro6. Och som även VW använder i de dieselmotorer som säljs i dag.

Och de kraven har ingen klarat av utan ett speciellt additiv som pytsas ut i motorns förbrännnnigsrum med jämna mellanrum och som bränner upp de skadliga NOx-utsläppen.

Den tekniken har Mercedes haft från början i sina USA-bilar, för att klara de hårda Kalifornien-kraven och den franska bilkoncernen PSA med märken som Peugeot och Citroën har haft den så kallade Ad Blue-tekniken i vissa bilar som sålts i Europa sedan år 2 000.

Jag tror att Volkswagen måste eftermontera Ad Blue-teknik i alla de 11 miljoner bilar som fusktrimmats. Självklart i USA, där kraven på låg NOx har gällt i många år nu, långt innan VW började med sitt fusk och med sin storsatsning på att sälja dieselbilar där.

Men Ad Blue-tekniken måste naturligtvis införas även i Europa. Annars kommer Volkswagen tappa all trovärdighet. För all framtid.

Felaktiga spekulationer

Det finns också spekulationer om att Euro6-tekniken skulle höja bilarna förbrukning. Och att det blir dyrare för ägarna. Och mer CO2.

Struntsnack utan grund. Det kan bli en marginell ökning av förbrukningen, men knappast något som märks vare sig i plånboken eller i atmosfären.

Vad kostar det att bygga om motorerna till Euro6? Kanske 5 000 eller 10 000 kronor per bil. Gånger 11 miljoner bilar, det blir upp emot 100 miljarder, bara för att införa den nya tekniken. Plus en hel del skadestånd och böter och dyrast av allt - förlorad trovärdighet som inte går att undvika, även om VW från och med nu gör allt rätt.