Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Får inte fram delar – kö efter nya XC90

Publicerad 2015-11-04

Volvo: ”Ett flertal leverantörer har haft utmaningar när det gäller att möta den höga efterfrågan”

Nya XC90 är en braksuccé för Volvo.

Men den stora efterfrågan medför ”problem” för Volvo i form av materialbrist till vissa av modellerna.

– Ett flertal leverantörer har haft utmaningar när det gäller att möta den höga efterfrågan som överträffat alla förväntningar, säger Bjarne Darwall, presschef på Volvo personbilar Sverige.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Bjarne Darwall.

Under tisdagen meddelade Volvo sin försäljning världen över.

I USA ökade den svenska biljätten sin försäljning med 86,9 procent under oktober jämfört med samma tid i fjol.

Huvudanledningen: nya XC90, som beställts av över 70 000 människor runt om i världen.

– I stort sett hela uppgången i USA handlar om framgången med nya XC90, sa Stefan Elfström på Volvo Car Group till Aftonbladet Bil.

Hittills har 25 000 av de 70 000 beställda bilarna levererats ut till sina köpare, varav 1 400 bilar i Sverige.

– Produktionen av XC90 ligger nu i stort sett i fas med fabrikens produktionsplan och leveranserna går överlag mycket bra, säger Bjarne Darwall, presschef på Volvo Cars Sverige till Aftonbladet Bil.

”Stort mått av tålamod”

Men tack vare den stora efterfrågan kommer även angenäma problem för Volvo. När det kommer till de mest välutrustade modellerna som exempelvis Inscription och R-Design, kan man få vänta längre på sitt exemplar, än vad som först var sagt. Anledningen: materialbrist.

– När vi har haft förseningar kan det till exempel ha handlat om att våra leverantörer inte kunnat leverera tillräckliga volymer av material till exempelvis Inscription-varianten, där en av de unika komponenterna är den läderklädda instrumentbrädan. Ett flertal leverantörer har haft utmaningar när det gäller att möta den höga efterfrågan som överträffat alla förväntningar, säger Bjarne Darwall.

– De allra flesta kunder får dock sina bilar levererade inom utlovad tid; i de fall en kund blivit tvungen att vänta längre än utlovat har återförsäljaren en dialog med kunden på individuell basis. Generellt sett finns ett stort mått av tålamod när det handlar om en helt ny bil i premiumsegmentet där vi som tillverkare vill säkerställa en hundraprocentig kvalité på bilarna vi levererar, fortsätter han.

”Arbetar intensivt”

Hur arbetar ni för att möta den stora efterfrågan som finns, för att leverera ut bilarna i angiven tid till de kunder som gjort en beställning?

– Torslandafabriken arbetar intensivt med sina leverantörer för att hålla produktionsplanen utan att kompromissa med kvalitén.

Har ni samma leveranstid världen över när det gäller XC90, eller finns det vissa marknader som gynnas?

– Leveranstiden är givetvis längre till länder som kräver en tidskrävande båttransport, i övrigt gäller i stort sett samma villkor.

Om man beställer en XC90 i dag som svensk kund, när får man den?

– Leveranstiden för en bil som beställs i dag varierar beroende på utrustningsnivå men det handlar om mellan tre och sex månader. Efterfrågan på till exempel T8 överstiger tillgången vilket gör väntetiden längre på den varianten. Samma situation gäller för alla marknader men givetvis påverkas leveranstiden av transporttiden.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln