Så blir du lurad av däck-jätten
Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2004-12-25
Continental skickar bättre däck till tester än till vanliga bilister
Den tyska däcktillverkaren Continental skyr inga medel för att vinna tidningarnas däcktester.
Aftonbladet kan avslöja att företaget vunnit tester med preparerade däck. Här är bilderna som bevisar fusket.
Publicerad: 2004-12-25
Att vinna ett däcktest innebär att försäljningen ökar.
Här i Sverige kan en testvinnare öka vinsten med tiotals miljoner kronor, i stora länder som Tyskland och Frankrike handlar det om hundratals miljoner.
Om tidningarna gick ut och köpte däcken hos närmaste gummihandlare skulle det här problemet inte existera. Men när vi testar vinterdäck i februari och mars för publicering nästa höst finns inte nyheterna i handeln. För att få med de nya modellerna måste tidningarna alltså lita på att tillverkarna levererar riktiga däck.
Så blev de vinnare
Men i år var den hemliga testdäcksavdelningen i Hannover extra kreativ och skräddarsydde olika däck till olika tidningar.
Årets testvinnare i bland andra Aftonbladet blev Continental Viking Contact 3.
Vikingdäcket vann även i den norska biltidningen Auto motor och sport, som fäster stor vikt vid däckens barmarksegenskaper. Norrmännen fick ett däck med extra styva sidor.
Vi på Aftonbladet fick däck med extra mjukt gummi vilket ger bättre grepp på is - det väglag som vi betonar högst.
Men även vårt testdäck hade förstärkta sidoväggar för att öka stabiliteten på barmark.
Nu har vi köpt konsumentversionen av testvinnaren och gjort nya tester. Det visar sig då att det är stor skillnad mellan däcken. Det däck vi köpte har både sämre grepp på is och sämre stabilitet på barmark. Det är definitivt ingen testvinnare.
Källor på Continental i Hannover erkänner för Aftonbladet att bedrägeriet är en viktig del av däckjättens verksamhet.
-Vi vet ju hur de olika tidningarna prioriterar och sen skräddarsyr vi däcken, säger en anställd.
"Vi måste vinna"
-I Mellaneuropa är konkurrensen ännu hårdare och omsättningen så stor att vi bara måste vinna testerna. Därför levererar vi alltid "specialdäck", säger en annan.
Roland Mårtensson, ansvarig för utvecklingen av Continentals vinterdäck för Norden, erkänner att det förekommer fusk - framförallt bland konkurrenterna.
"De andra fuskar"
-Jag vet att andra tillverkare fuskar med testdäck, men att vi skulle ha en speciell avdelning för sånt har jag aldrig hört talas om, säger han.
- Om det skiljer mellan de däck vi skickar till era tester och produktionsdäcken beror det snarare på variationer, eller slarv, i produktionen, säger Roland Mårtensson.
Robert Collin