Vad är det för mening med lågprofildäck?
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-04-10
Vad är det egentligen för mening med lågprofildäck? En del moderna bilar har ju knappt något gummi kvar mellan fälgkanten och asfalten! Blir inte komforten lidande!
Visst får man sämre komfort med lågprofildäck, men vägegenskaperna blir samtidigt betydligt bättre.
Gummit är ju flexibelt och när du kör rakt fram i exempelvis 70 knyck samt vrider lite på ratten så vill däckets "fotavtryck" fortsätta resan rakt fram. Bilen svarar alltså betydligt exaktare på rattutslagen ju mindre gummi som finns mellan fälgkanten och asfalten!
Vid snabb körning på motorvägarna i Tyskland känns oftast en bil med lågprofildäck tryggare.
Men på åka-till-jobbet-bilar som bara lufsar på i max 90 knyck är det ju betydligt smartare att använda billigare och komfortablare däck med högre profil.