Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Etanol – bluff eller framtid?

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-01-05

Vilken motor är miljövänligast - egentligen?

Vad är egentligen bäst för miljö och hälsa? Bensin, diesel eller etanol?

Alla har åsikter, många påstår det ena eller det andra, men ingen vet säkert.

Ingen (här i Sverige) har till exempel fullständig kontroll på hur miljön påverkas när etanol framställs (i Brasilien). Och ingen kan förklara fördelen med att skeppa den brasilianska bristvaran över halva jordklotet i stället för att låta brasilianarna själva köra upp den.

Och ingen, inte biltillverkarna och

framförallt inte politikerna, har brytt sig om att kolla vad det blir för utsläpp när en etanolmotor startar. Alla vet vilka avgaser en bensin- eller dieselmotor skickar ut vid kallstart, men hur ser förbränningen ut när motorn startar på etanol-bensinblandningen E85?

Ingen har gjort några mätningar.

Men många forskare är oroliga.

Alla vet att etanol är svårt att förbränna vid låga temperaturer. Och att en etanoldriven bilmotor som startas vid minusgrader släpper ut mängder av oförbrända avgaser.

Motorsågstest avbröts

Men ingen vet riktigt vad, eller hur mycket, eller hur avgaserna påverkar oss som är i närheten.

Forskarna är överens om att formaldehyd bildas, ett ämne som är skadligt att andas in.

Ett försök under Tekniska Högskolans ledning att köra motorsågar på E85 fick avbrytas för att skogsarbetar

Vi bad det ledande motorinstitutet Rototest att mäta avgaserna från en bensinmotor, en diesel och en etanolmotor. Men det visade sig att inte ens Rototest har utrustning för att mäta sådana utsläpp som inte är reglerade i lag.

Bra och dålig koldioxid

Rototest, som ligger vid E4 mellan Stockholm och Södertälje, kan mäta CO2, CO, HC och NO, det vill säga koldioxid, koloxid, kolväten och kväveoxider, och dessutom mängden partiklar.

Koldioxid är den så kallade växthusgasen och den kan inte renas av katalysatorn, den kommer ut ur avgasröret i direkt proportion till bränsleförbrukningen.

Däremot skiljer man mellan fossil koldioxid och sådan koldioxid som ändå ingår i kretsloppet. Den CO2 som kommer från bensin och diesel är den ”onda”, den som kommer från etanol är den ”goda”.

Dödlig gas

De övriga tre ämnena påverkar vår hälsa men inte den globala miljön. Koloxid i stora doser är dödlig, kolvätena orsakar cancer redan i mycket små mängder och kväveoxiderna, som är det stora utsläppet från dieselmotorer påverkar luftvägarna och är försurande i naturen.

Partiklarna som också är en specialitet för dieselmotorer orsakar bland annat astma, andra allergier och hjärt-kärlsjukdomar.

Både partiklar och kväveoxider går att komma till rätta med med modern teknik.

Läs också

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln