Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Mitsubishi Space Star: Stjärna utan glans

Publicerad 2013-05-03

Mitsubishis nya lilla småbil Space Star är en smidig och lätthanterlig bil. Den är dessutom snål och har ett hyggligt pris. Det låter som receptet på en riktigt bra bil!

Men, nya Space Star är byggd av ingenjörer utan känsla och det gör bilen ovanligt anonym.

Under sommarhalvåret är det knökfullt i det lilla furstendömet Monaco, nu är det dock betydligt lugnare och det går riktigt smidigt att ta sig runt i Lilleputt-landet med Space Star – genom Monte Carlo med trånga gator, vägarbeten och felparkerade bilar. Upp på de slingriga serpentinvägarna som förbinder kustvägen Basse Corniche via Moyenne Corniche med vägen uppe på bergskammen Haut Corniche.

Tvingades byta namn

Space Star är en smidig liten bil. Bara 371 centimeter lång och lätthanterlig som de flesta bilar i den storleken.

Motorn är trecylindrig och brummar mysigt under huven. Motorn är bara 80 hästkrafter stark men det räcker mer än väl för Space Star är lätt. I enklaste utförandet är tjänstevikten bara strax över 900 kilogram. Det är få moderna bilar som väger under ett ton.

Space Star är en ersättare till Mitsubishi Colt och bilen skulle egentligen heta Mirage. En namntvist i Europa tvingade Mitsubishi att döpa om bilen. Man funderade på att kalla bilen Colt igen, men tog ett annat gammalt modellnamn från Mitsubishi – Space Star.

Pappig känsla

I jämförelse med gamla Space Star är nya bilen betydligt mindre. Två vuxna sitter bra fram, bak sitter två vuxna okej men jag som är 182 centimeter lång slår precis i taket och min aningen längre kollega Daniel sitter inte bra alls.

Bagageutrymmet har plats för ett par, tre mjuka väskor, sedan är det stopp. Ryggstödet är naturligtvis fällbart, 60/40, men bagage­golvet blir inte plant, det blir en rejäl tröskel.

Det mesta känns faktiskt ganska gammalmodigt i Space Star. Det är gott om hårdplast inne i bilen och känslan är pappig och många lösningar känns billiga. Och trist, det finns inte mycket som muntrar upp. Det går att göra billiga bilar trevliga. Se bara på Space Stars konkurrent Volks­wagen Up, där det till och med sticker fram naken plåt här och där och det gör ingenting för det känns bra och ser rätt ut.

Jag får känslan av att Mitsubishi har fokuserat på att göra Space Star så bra som möjligt rent tekniskt men att man helt glömt bort känslan.

Ritad i en vindtunnel

Vid presentationen i Monaco får vi får se mängder med diagram där Space Star ligger fantastiskt bra till jämfört med Volkswagen Up, Peugeot 208, Nissan Micra och flera andra bilar när det gäller vikt, bränsleförbrukning och aerodynamik.

Och aerodynamiken är viktig. Space Star har ett ovanligt lågt luftmotstånd, bilen är i princip ritad i vindtunneln vilket är en förklaring till de tråkiga formerna (men det säger inte Mitsubishi). Lågt vindmotstånd och snål motor gör Space Star till en av de snålaste i klassen. Basutrustad (= lägst vikt) drar Space Star 0,41 liter per mil vid blandad körning och släpper ut 95 gram koldioxid per kilometer enligt Mitsubishi.

Snålt men inte miljöklassat enligt de nya svenska miljöbilsreglerna.

Om Space Star är så snål som Mitsubishi säger återstår att se när vi får chansen att testa bilen på hemmaplan.

På slät asfalt är vägbullret lågt men efter att ha kört över några asfaltsskarvar på motorvägen får jag en känsla av att Space Star kommer att bullra en hel del hemma i Sverige.

Inte så roligt

Mitsubishi gör ofta roliga bilar med tryggt ägande. Lika ofta är de dessutom bullriga och plastiga. Men nya Space Star når inte riktigt upp till vanlig Mitsubishi-standard. Bullrigt, plastigt och tryggt, ja säkert. Men roligt? Nej, knappast.

Följ ämnen i artikeln