Collin: Jag är inte överraskad
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-09-15
Aftonbladet expert om Trafikverkets omsvängning
Dubbdäck minskar risken för dödsolyckor med 42 procent enligt Trafikverkets nya utredning.
Aftonbladets däckexpert Robert Collin är inte överraskad över resultatet.
– Våra tester har visat detta år efter år, säger han.
Robert, är du förvånad?
– Inte över resultatet, men över att Trafikverket äntligen har förstått vad det handlar om. Jag sitter precis nu och jobbar med årets vinterdäckstest. Jag har suttit ett par dagar och analyserat resultatet och de visar precis samma sak som våra tester visat år efter år: på de farligaste underlagen är det bara dubb som klarar greppet, säger Robert Collin.
– I år testar vi dubbat, nordiskt odubbat och de så kallade Autobahndäcken, och det är skrämmande skillnader i grepp på is. Du får nästan dubbelt så långa bromssträckor på is med odubbade däck som med dubbade. Och du får också betydligt svårare att klara en situation när du plötsligt måste vrida på ratten – eller ännu värre måste vrida på ratten och bromsa samtidigt. Inget antisladdsystem i världen reder upp situationen om inte däcken har ordentligt fäste.
Men det är inte bara att dubbdäcken är bra i sig – de hjälper också de dubbfria däcken att bli bättre i vinterväglag.
– Sen har vi poleringseffekten också. Att vinterdäck utan dubb ändå klarar sig relativt bra på vinterväglag beror på att dubbdäcken river upp isbanan och skapar bättre friktion. Om allt fler tvingas köra utan dubb poleras vägbanan vilket gör att de dubblösa däcken inte har en chans, säger Collin.
Vad säger du till politiker som funderar över dubbförbud?
– Tänk om. Visst är det lockande att förbjuda dubbdäcken för att få ned kostnaderna för vägunderhållet. Men det får inte ske på bekostnad av säkerheten. Det är ingen liten ökning av risken för dödsolyckor som de dubbfria däcken ger.
– Trafikverkets utredning är intressant mot bakgrund av hur Ulla Hamilton, trafikborgarråd i Stockholm, bemötte mina protester mot dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i Stockholm förra året. Hon påstod att vi som ville ha dubbdäcken kvar var konservativa, miljöfientliga och inte hade hängt med i utvecklingen. Nu visar Trafikverket att det var Ulla Hamilton som inte visste vad hon pratade om, avslutar Robert Collin.