Hemligt test av nya Volvon
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-02-03
Unika vinterbilder av minstingen C30
Volvo visade konceptbilen C30 på salongen i Detroit i början av året.
Men under skalet är det mycket kvar att göra inför den riktiga premiären i höst.
Just nu körs de avslutande vintertesterna i Lappland.
Spionfotografen överraskade Volvos testlag i går förmiddag på en testbana i Lappland. Den kamouflerade C30-bilen med front och bakdel täckta i stora sjok av matt svartlackad plast körde på isbanan tillsammans med en S40 och nya cabben C70. Bilarna körde varv på varv på isbanan för att prova ut elektroniksystemen.
Stora skillnader
Den lilla sportkupén C30 baseras på teknik från S40 och V50. Det är bland annat samma bottenplatta, samma motorer och växellådor och samma värme och ventilationssystem i alla modellerna.
Men det är så mycket som skiljer bilarna åt att alla tester måste göras om. C30 är kortare och lättare än syskonen, vilket ger andra köregenskaper, vilket i sin tur kräver annan fjädring, andra hjulvinklar och annan programmering av elektroniken till broms- och antisladdsystem.
Beskedligare motor
Dessutom virvlar snö och slask i nya banor runt den nya karossen. Det gäller att utforma vindavvisare och spoilers på rätt sätt så att snö inte packas i hjulhusen eller på bakluckan.
Konceptbilen i Detroit hade den stora T5-motorn på 220 hk, bilen på isen hade en beskedligare 136-hästars diesel under huven – en viktig motor för den europeiska marknaden och viktig när bilen visas på bilsalongen i Paris i september.
C30 är Volvos minsta bil hittills. Baksätet rymmer två vuxna, inte ens om baksätespassagerarna är barn går det in fler än två personer.
Bagaget är inte heller särskilt stort, men lättlastat genom den stora glasbakluckan som öppnar ända upp i taket.
Bilen vänder sig till unga storstadsbor, singlar och par, och är så långt från den traditionella familje-Volvon man kan tänka sig.
Volvo C30
Robert Collin