Vilket tryck ska jag ha i däcken?
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-10-20
Vilket lufttryck ska jag ha i däcken?
Det tryck som däcktillverkaren rekommenderar eller det tryck som anges i
bilens instruktionsbok? Vilka faktorer ska jag tänka på om jag vill justera luffttrycket så exakt som möjligt i en bil från 1990-talet?
Vid normalkörning ska du alltid mäta lufttrycket med kalla däck och utgå från det lufttryck som däcktillverkaren rekommenderar, angivelserna i bilens instruktionsbok är bara en kompassriktning. Höj gärna trycket 0,2-0,3 bar över det rekommenderade, det ökar livslängden märkbart. Även styrresponsen och väggreppet ökar med högre lufttryck samtidigt som komforten försämras.
Du kan också finjustera tendenserna till över- och understyrning med däcktrycket: Understyrda bilar (vill gå rakt fram i kurvorna) behöver högre tryck fram än bak för att bli mer neutralstyrda. Och överstyrda bilar (vill svänga mer än ratten i kurvorna) behöver högre tryck bak än fram för att bli mer neutralstyrda.
Om du luftar din bil på en racerbana blir den roligare att köra med ett tryck på 0,5-0,6 bar över det rekommenderade. Men vid så extrema övningar bör du undvika tryck över 2,8 bar.
Om du av komfortskäl använder lufttryckets nedre gränsvärde så bör du höja till det övre vid körning med full last, vid hög fart på motorväg, vid körning med släp (gäller bakdäcken) eller vid extrem kyla eftersom en sänkning av däcktemperaturen med 10 grader minskar lufttrycket med 0,1 bar.
För lågt däckstryck ökar både bränsleförbrukningen och däckslitaget:
Tryckets avvikelse från rek. värde
- 0,2 bar -0,4 bar -0,6 bar
Bränsleförbrukning
+ 1 % + 2 % + 4 %
Däckets livslängd
- 10 % - 30 % - 45 %