Basketstjärna från Kina - Volvos nya ansikte
Publicerad 2012-03-20
Succéspelaren Jeremy Lin blir ambassadör för Volvo
Han har blivit ett fenomen i USA. Askungesagan om Jeremy Lin kallas i amerikanska medier för "Linderella story". Nu har Volvo värvat basketstjärnan för att göra reklam på Volvos nya stormarknad - Kina.
Den okände basketspelaren som ratades av alla har skapat hysteri i den amerikanska basketligan NBA. Spelaren som inget lag ville ha blev i vinter, på rekordkort tid, en av NBA:s största stjärnor.
– Det här är en av de där Rocky-liknande historierna, sa Shaquille O’Neal, legendarisk basketspelare i USA, i februari.
I två år framåt kommer han också vara Volvoambassadör - med fokus på Kina men också i USA. I Kina är Lin extremt populär och man är ytterst stolta över sin "lokala talang", som dock aldrig bott i Kina. Han är född och uppvuxen i Kalifornien. Föräldrarna emigrerade från Taiwan på 1970-talet.
På Volvo säger man att Lins karaktär, intelligens (han har en Harvardexamen) och uthållighet också kännetecknar den typiske Volvoägaren. Volvo syns redan i en mängd sportsammanhang med stora seglings- och golftävlingar världen över. Nu har Volvo agerat synnerligen snabbt och värvat en basketspelare som så sent som i höstas var mer eller mindre okänd.