Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Tuffare och mer elegant - nya XC70

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-03-19

Om V70 går hem i de svenska stugorna så är den biffigare XC70 favoriten i USA. Den tredje generationen Cross Country har blivit dugligare i tuff terräng samtidigt som den fått en elegantare yta.

XC70 känns mer rätt än någonsin. De stora stadsjeeparnas tid är förbi. Även i USA. De rambyggda jänkebilarna med sina törstiga V8:Ì´2;or som drog in miljarder till amerikansk bilindustri så sent som för två, tre år sedan är iskalla och fyller bakgårdarna på fabrikerna och hos handlarna.

Fyrhjulsdrift – så klart

Amerikanerna söker sig neråt i storlekarna och då är bilarna japanska, koreanska eller europeiska.

XC70 har attributen som köpar

na vill ha. Hög markfrigång, över 20 cm. Plastdetaljerna runt hjulhus och sidor som ger en tålig look. Hasplåtar i plast fram och bak. Och speciella takrelingar som gör att bilen ser lite högre ut.

Och så fyrhjulsdriften förstås.

För några år sedan fnös många åt Haldexkopplingen. Det var ingen riktig fyrhjulsdrift. Men sen Landrover försett nya Freelander med den svenska fyrhjulsdriften har kritiken tystnat.

Tvärare överhäng

Och redan för ett par år sedan slog en XC90 med Haldex en VW Touareg i Aftonbladet Bils vintertest just i den svåra grenen ”framkomlighet”, trots Touaregens på papperet överlägsna fyrhjulsdrift.

Nya XC70 har den senaste generationen Haldex med ännu snabbare inkoppling av drivningen bak.

Men svår terräng kräver inte bara drivning på alla fyra. Det gäller att inte fastna med fronten eller baken i någon ojämnhet. Nya XC70 har överhäng med tvärare vinklar för att inte köra fast.

Men även om XC70-ägarna enligt Volvo använder sin bil ”på riktigt”, faktiskt under tuffare förhållanden än många andra stadsjeepar, så måste den se bra ut i stan också. Därför har plastdetaljerna nertill på bilen iläggningar av mattpolerad aluminium som bryter av råheten.

Även invändigt är det lite grövre material på sina ställen, men inte lika rått som i nuvarande modellen. Här går Volvo mot en elegantare stil.

Följ ämnen i artikeln