Liten blir stor
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-03-18
Hur Smart är Forfour egentligen?
Smart växer. Från den imagegrundade mikrobilen via en sportig roadster till en ganska ordinär småbil.
Men den vore förstås inte en Smart utan sina extra ansträngningar rörande färg och form.
Att presentationen av en ny Smart äger rum i Rom är ingen tillfällighet. Staden har som ingen annan tagit den lilla stadsbilen till sitt hjärta. Italienarnas faiblesse för design och lagliga möjligheter att parkera på tvären är två starka skäl.
Men nu får lilla Fortwo (tidigare City-Coupé) en 1,2 meter längre storebror med baksäte och det passande namnet Forfour. Med sina 3,75 meter är det en bil som storleksmässigt kilar rätt in i den lätt överbefolkade Polo-klassen.
Bra med plats i baksätet
Smart Forfour är dock ett förvandlingsnummer av klass. Skjutmånen i framstolarna är utmärkt och 185-190-centimeters chaufförer har inga problem att hitta en bra körställning. Då kommer vi till nästa positiva överraskning. Benutrymmet i baksätet är fortfarande fullt godkänt, tacka det långa axelavståndet (2,5 meter) för det. Även sitthöjden är helt okey. Men det är svårt att kliva i och ur baksätet. Takhöjden bak räcker däremot till och baksätet går även att skjuta fram 15 centimeter för ökat bagageutrymme med bibehållet antal sittplatser.
Till Sverige kommer Forfour med fyra sittplaster. För 1 100 kronor kan man få en femte plats med nackskydd och trepunktsbälte. Bagageutrymmet tar för klassen normala 268 liter och lasten kan växa till 910 liter med helt fällt baksäte.
...men gör om ratten
För att vara en småbil är det hyggligt beställt med förvaringsutrymmen. Mittarmstödet fram kan fällas bakåt och förvandlas då till mugghållare för baksätespassagerarna. Instrumentpanelen bjuder inte på några konstigheter utan har med Smart-mått mätt blivit nästan konventionell.
Plastigheten och leksaksintrycket har ärvts från lillasyster - men det fungerar. Däremot har ratten fått en underlig form och borde göras om.
Kul och smidig att köra
Blandningen av konkava och konvexa formelement ger Forfour ett dynamiskt och hungrigt uttryck. Tretonslackeringen som visualiserar bilens strukturella uppbyggnad är typiskt för Smart. Likaså dubbla strålkastare och tre runda baklampor.
Forfour delar bottenplatta och drivlina med nya Mitsubishi Colt.
Den trecylindriga 1,1-litersmotorn kommer från Daimler Chrysler och är faktiskt det skojigaste alternativet. Nu med vanlig, manuell låda går det mycket lättare att hålla liv i maskineriet. Nästa steg till en fyrcylindrig 1,3-litersmotor känns inte så meningsfullt. Välj då hellre den större 1,5-litersmotorn för behaglig gång.
Smart Forfour rör sig smidigt och är kul att köra. När kurvorna nyper är Forfour neutral och säker. Skulle man krocka sitter fyra kuddar redo - och även krockgardiner för den som betalat 2 500 kronor extra.
Vill utmana Beetle och Mini
Utrymmena är som sagt bra men komforten blir istället lidande av en allt för stram fjädring och lite för påträngande motorljud.
Vilka är då kunderna när Forfour dyker upp i Sverige i april? Förmodligen inte vanliga småbilsköpare. Istället får folket som kör Mini och Volkswagen Beetle ett nytt alternativ.
De som vill kosta på sig lite mer och sticka ut lite lagom. Där har vi Smart Forfour.
Smart Forfour
Ola Österling (bil@aftonbladet.se)