Picasso piggar upp Citroën
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-02-24
C3 Picasso roar med glada former och lanserar unika vindrutestolpar
Familjen Picasso har fått tillökning. C3 är den lilla kuben som ska få fart på försäljningen.
Tyvärr saknas miljöalternativ.
Förra året minskade Citroëns personbilsförsäljning i Sverige med 39 procent. Inte märkesunikt men ändå ett problem. Men i kristider när vi inte har råd att roa oss ute så stannar vi hemma och
reproducerar oss i stället, precis som familjen Picasso – resultatet är C3 Picasso.
Det glada formspråket är det som talar för bilen.
Trots tydlig boxform har man lyckats skapa en bil som man blir glad av att titta på. Men glöm de fräcka 17-tumsfälgarna du ser på bilderna. De gör komforten sämre och kostar för mycket.
Väl tilltagana utrymmen
Boxformen ger rejäla utrymmen. Det är mycket glas i bilen, med panoramatak som tillval, och bra sikt för barn i baksätet. Föraren uppskattar den osedvanligt goda sikten snett framåt, med de nyskapande dubbla vindrutestolparna som inte skymmer, men Citroën verkar ha ignorerat att det även är bra att se snett bakåt. Komfortpaketet med parkeringssensorer (och massa annat) rekommenderas starkt.