Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

GM-chef: Saab 9-5 kan begravas

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-01-11

General Motors stänger hellre Saab Automobile än säljer det till någon företaget inte tror på.

– Annars riskerar vi ändå att stå där med alla kostnader, säger den snart 78-årige Bob Lutz som håller sig kvar i GM-toppen.

Genom åren har Bob Lutz utmärkt sig som den mest frispråkige GM-chefen. Alltid sagt sin mening, ofta med slagkraftiga formuleringar. När TT träffar honom på en analytikerkonferens på bilmässan i Detroit kör han på i sin vanliga stil.

Saabs framtid tror han inte mycket på:

– Om man vill göra en liten förmögenhet på Saab, måste man starta med en stor förmögenhet.

Det ska mycket till för att GM ska ändra kurs, anser Bob Lutz.

– Vi har tryckt på avvecklingsknappen och nu tänker vi avveckla bolaget.

– Hellre ett slut med terror än terror utan slut.

Mäktig rådgivare

Nyligen lämnade Lutz posten som GM:s chef för marknadsföring, som han hoppade på i somras, när han egentligen hade tänkt pensionera sig efter flera år som global produktutvecklingschef. Nu har han kvar titeln vice ordförande och är mäktig rådgivare till styrelsen.

Bob Lutz är inte direkt inblandad i förhandlingarna om Saab och betonar att han inte kan säga om de nya buden är bra eller dåliga.

– Men vi kan inte titta på förslag efter förslag utan vi måste börja avvecklingen, säger han.

– Om det kommer ett riktigt bra erbjudande på vägen så är det klart att vi tar det. Allt handlar om att vi måste få mer tillbaka än det kostar att lägga ner, slår han fast.

Men det handlar inte bara om pengar på bordet. GM måste också tro på en ny ägares långsiktiga förmåga.

– En nedläggning vet vi vad den kostar. Den kan vi avsätta pengar för och sedan är det färdigt. Men om vi säljer och det inte fungerar så riskerar vi att få ta alla kostnader ändå, säger Bob Lutz.

Ingen kinesisk Buick

Han menar att bland andra återförsäljare skulle kunna kräva GM på skadestånd vid en dålig affär.

Den nya Saab 9-5, som är redo för tillverkning i fabriken i Trollhättan, kanske aldrig kommer ut på marknaden. För till Kina ska den i alla fall inte, enligt Bob Lutz.

– Nej, det är helt fel. Den ska inte bli en Buick. Inte i USA, inte i Kina och inte någon annan stans heller.

– Det kan helt enkelt bli så sorgligt att den aldrig ser dagens ljus trots att det är en fantastisk bil.

TT

Följ ämnen i artikeln