Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Superb - en Passat för långbenta

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-04-23

En dyr Skoda - men den blir bra som taxi

Förutom de små exteriöra skillnaderna är det alltså bara det utökade benutrymmet bak som skiljer Skoda Superb från sin tyska motsvarighet VW Passat. Frågan är om det räcker.

Dagens fråga i VW-koncernen:

När teknikerna klonat Passat – blir den då Superb?

Snyggare än Passat.

Inget ont i att Skoda byggt en ny bil på VW Passat. Och att det dröjt ända tills nu beror med all sannolikhet på att Skoda har haft häcken full med de mindre modeller som man – klokt nog – prioriterat.

Men nu är det alltså dags.

Och Superb ä r byggd på senaste Passaten – med ett viktigt undantag; Superb är förlängd tio centimeter, en förlängning som helt och hållet kommer baksätespassagerarnas benutrymme till godo.

Modernare än Passat

Inredningen är även den Passat, dock med undantag för en del detaljer som faktiskt känns modernare och snyggare än i VW-förlagan.

Superb får tre utrustningsnivåer och erbjuder fem motorer att välja mellan.

Vi började med den mest exklusiva kombinationen med 2,8-liters V6-motor och utrustningsnivån ”Elegance”.

V6-motorn bidrar till välbehaget med ett dovt muller, men så fort man börjar varva går den lite rått.

Gungig och framtung

Maskinen är densamma som i Passat V6, en viktig skillnad är dock att man i VW-modellen bara kan kombinera motorn med fyrhjulsdrift.

Skodan finns bara framhjulsdriven oavsett motor.

Tyvärr känns inte bilen speciellt harmonisk i framhjulsdrivet utförande.

Den upplevs bara som gungig och framtung.

Bättre då i baksätet där de tio extra centimetrarna i hjulbasen gör att man kan sträcka ut ordentligt.

Det komfortabla baksätet är dock bäst för två då bilen är relativt smal, ett intryck som förstärks av den extra längden.

En förflyttning till en mer basutrustad 1,8T ger en mer direkt Passatkänsla och alla gamla VW-ägare skulle känna sig hemma direkt.

Superb får ingen prisfördel jämfört med Passat. Priserna börjar på cirka 200 000 kronor för en 115-hästars 2,0, via knappt 10 000 mer för en 1,8T upp till i storleksordningen 350 000 för en fullmatad V6 2,5 TDi.

På dessa ekonomiska höjder känns det svårt att köpa en Skoda som inte upplevs som en helt ny bil.

Mitt tips är att vi får se nya Skoda som en superb taxi.

Robert Petersson

Följ ämnen i artikeln