Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Fy Fabian en sån charmör

Uppdaterad 2018-07-04 | Publicerad 2007-02-19

Test: Nya Skoda Fabia

Vi lyfter på hatten för nya Fabia.

Större, rymligare och tystare.

Och faktiskt – inte mycket dyrare heller.

Hos Skoda jobbar man förnuftigt. Vad som är bra kan återanvändas.

Därför använde Skoda både plattform, drivlinor samt chassit från Fabia?I när man byggde den nya Fabia.

Men karossen och hela inredningen är helt ny.

Plats för en hög hatt

Genom att göra nya Fabia lite längre, högre och bredare känns nu kupén betydligt rymligare. Framför allt på höjden. I gamla Fabia var baksätet också en smula trångt. I nya Fabia sitter man som en kung. Man kan till och med bära hög hatt om man vill.

Och längst bak finns i nya Fabia ett 300 liter stort, praktiskt utformat bagageutrymme. Det är numera klassens största. Ovanpå det har Skoda klätt in bagaget snyggt och adderat en praktisk avbalkning att sätta ner shoppingkassen i.

Första intrycket av nya Fabia är att den ser snyggare, mer modern ut.

Tycker ni dessutom att nosen på nya Fabia liknar den nyss utsläppta Skoda Roomster har ni helt rätt.

Återigen, det som är bra kan återanvändas.

Men designen av bakre delen av bilen är helt ny och känns även den modern.

Interiört har Skodas designavdelning jobbat lika duktigt. Formgivningen och materialen är av hög klass och det vilar en harmoni över kabinen trots mängden av linjer och olika material.

Plats för långväxta där bak

När man slår sig ner på förarplatsen finns det gott om plats. Förarstolen är bekväm och kan ställas in som man vill ha det utan problem.

Det går utmärkt även för långväxta nordbor att sitta i baksätet, benutrymmet tillhör nu det bästa i klassen. Insteget till baksätet är bra, bakre dörren öppnar ordentligt.

Till Sverige kommer nya Fabia med fem motorer, tre bensinare och två dieslar. Lilla 1,2-liters, trecylindriga bensinmotorn är den som imponerar mest.

Med modern motorteknik tar Skoda ut 70 hästar och den lilla motorn räcker gott för normalanvändning.

Bara när det är fullt med folk i bilen och tung last kan man misstänka att det kommer att gå tungt.

Det finns en 1,4-liters (85 hk) och en 1,6-liters (104 hk) bensinare också men båda känns klenare än väntat.

Vill man ha kraft finns dieslarna, en 1,4-liters samt VW-koncernens trotjänare, en 1,9-liters 105-hästare. Den lilla dieseln drar fint, går snålt men bullrar tyvärr alldeles för mycket. Större dieseln går tyst, mjukt och levererar massor av kraft över hela varvregistret.

Vägsäker och stabil

Vad man kan säga därutöver är att man saknar VW:s smarta och starka turbomotorer, speciellt 1,4-litersmotorn från Polo och Golf. Den motorn hade passat utsökt bra i nya Fabia.

Körmässigt bjuder Fabia inga överraskningar. Den understyr när det går för fort men är vägsäker och stabil i övrigt.

Man charmas i övrigt av trevliga köregenskaper, nya Fabia är ganska kvick i reaktionerna. Den håller spår utmärkt och tappar inte greppet ens under svåra kurvförhållanden.

Styrningen, elservoassisterad, är exakt och snabb även om den upplevs som en smula diffus och känslolös runt mittläget.

Nya Fabia verkar således vara en bil utan allvarliga missar. Intrycket överlag är god kvalitet i alla detaljer.

Prismässigt sker inga stora skutt uppåt, mer normal prisökning.

Svensk premiär blir det i slutet av maj, lagom till vårsolen.

Skoda Fabia 1,2

Thomas Berggren

Följ ämnen i artikeln