Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Vältklassen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-11-15

Bromma flygfält tisdagen den 21 oktober 1997. Klockan är 11.40, konerna för undanmanöverprovet utplacerade som vanligt, fotografen är på plats och vi är fem personer i bilen. Jag kör med 60 km/tim in bland konerna.

Så stoppade Robert Collin den livsfarliga Mercan.

Ett rutinmässigt test som kom att vända upp och ner på Mercedes-koncernen. Två dar senare myntade den stora tyska morgontidningen Süddeutsche Zeitung uttrycket "Elchtest" och lavinen var igång.

I sista vänstersvängen den där tisdagsförmiddagen började bilen sladda iväg. Jag parerade, fick en retursladd, styrde tillbaka men sladden bara växte och så började bilen välta. Den la sig ner på förarsidan, studsade upp i luften, fortsatte att rotera, landade på höger vindrutestolpe, som knäcktes, och ställde sig till slut på alla fyra efter ett helt varv i luften.

A-klass som redan hyllats i världens bilpress var helt felkonstruerad. Bakaxeln var för vek och fjädringen för mjuk i förhållande till det korta axelavståndet och bilens höjd.

Första telefonsamtalet sen vi kravlat oss ur vraket gick till SVT:s Rapport, men där fick jag en utskällning för att jag ringde och störde. TV4 Nyheterna var mer intresserade och skickade ett kamerateam direkt, sen ringde vi Aftonbladet och Expressen och sen ambulansen för att ta hand om två av kollegerna som var med i bilen, en som blödde illa från armbågen och en som fått en chock.

Fel på bilen eller journalisten?

Men chocken hos Mercedes blev ännu större. Under mer än en veckas tid jobbade tyskarna på att idiotförklara mig. Utgångspunkten var att eftersom Mercedes var världens mest ofelbara biltillverkare måste felet vara på den svenske biljournalisten.

Det funkade några dar, men sen började bilen välta i Tyskland också, och då var det ju på riktigt.

Sen började en hektisk period i tyska tv-soffor morgon, middag och kväll. Jag krävde redan i allra första intervjun med TV4 där ute på Bromma att produktionen skulle stoppas och chassit byggas om.

Efter ett tag gick Mercedes med på att byta däck(!) och införa antisladdsystemet ESP som standard (det blev genombrottet för ESP som dittills bara funnits på ett fåtal lyxbilar) men jag envisades med att kräva större förändringar, inte bara "ett plåster på en varböld".

Till slut stoppades produktionen och fabriken stod still ett par månader, alla sålda bilar kallades tillbaka och chassit byggdes om.

A-klass relanserades vintern 1998 med ESP och ett stenhårt chassi. A-klass blev en trist bil utan de egenskaper Mercedes ville ge den och ett ekonomiskt misslyckande eftersom teknikinnehållet blev större utan att man vågade höja priset.

Älgtestet den där oktoberdagen för sju år sedan beräknas ha kostat Mercedes cirka fyra miljarder kronor plus att stjärnglansen för alltid mattats av.

Att jag sen dess är portad från Mercedes internationella provkörningar är kanske bara naturligt.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln