Mer urban än cruiser
Uppdaterad 2018-07-25 | Publicerad 2009-04-30
Toyotas nya lilla tuffing blandar och ger
Tidigare har Toyota framgångsrikt kryssat runt med sina legandariska Landcruiser-jeepar.
Nu för man över konceptet – eller i alla fall namnet – till stan med nya Urban cruiser. För det är mer urban än cruiser.
Ta en kompakt, smidig och bränslesnål småbil. Ta sedan en jeep med attityd, bra framkomlighet och utsikt över trafiken. Blanda.
Då får du Toyotas nya Urban Cruiser.
Bagaget är inte stort. Inte heller baksätet; det är precis så att en kortväxt vuxen kan klämma sig ned. Men bilen vänder sig till ”äventyrliga” singlar eller par och är tänkt att kryssa i stan med. Och det gör den bra.
Motorn stängs av vid stopp
Den nya 6-växlade lådan är smidig. Tursamt nog. Urban Cruiser kommer nämligen med motoralternativen 1,3 liter bensin eller 1,4 liter diesel, den senare även med 4wd.
Motorerna räcker gott till den lilla bilen, men växla behöver man. Särskilt om man ska lyda råden från Toyotas Eco-driving: små pilar som dyker upp när det miljömässigt är bra att växla.
Dieseln ska enligt uppgift bara släppa ut 130 g CO2/km. I dag den lägsta nivån för en 4-hjulsdriven bil. Bensinversionen är ännu något snålare och stänger av motorn vid rödljusen, för att nästan omärkligt starta när man kör iväg.
4-hjulsdriften är nyutvecklad. Maximalt kan systemet fördela kraften 50-50 mellan fram- och bakaxel, men normalt är bilen framhjulsdriven för att spara bränsle. I långsamma stadskurvor ska det nya systemet fördela kraften på ett sådant sätt att bilen går extra smidigt genom kurvan. I teorin.
Skumpar på motorvägen
I praktiken känns den enklare versionen med vanlig framhjulsdrift snäppet smidigare. I alla fall på torr asfalt.
På motorväg spelar det inte ingen roll vilken version man har. Båda slutar omedelbart att ”cruisa” för att i stället bara skumpa.
I versionen med 4wd har man höjt bilen något och för att ändå behålla hanterbarheten gjort fjädringen något styvare. Det märks: Bilen upptäcker ojämnheter och små gupp som man inte trodde fanns.
Trots att bilen är påtagligt tyst, både från motorljud och vägljud, blir stötigheten snabbt outhärdlig under längre sträckor.
Särskilt som stolarna går åt det fasta hållet. Versionen med framhjulsdrift är ett minimalt snäpp mjukare i fjädringen, men det är knappt märkbart.
Stadig på motorvägen
Det positiva med detta är förstås stabilitet och hanterbarhet. För bilen går hur stadigt som helst på motorvägen.
Och på kurviga bergsvägar blir det aldrig otäckt, även om man skulle komma in fort i en kurva.
Det är bara ens kropp som känns lite otäckt mörbultad.