Kan VW Gol göra mål även i Sverige?
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-01
Argentinas mest sålda bil har funnits i Sydamerika sedan 1980-talet
Det kom en ny generation VW Gol för snart ett år sedan. Den är rätt lik förra modellen, men tittar man närmare är motorhuven lite kortare. För VW Gol har just fått tvärställd motor!
Jo, just det. Tvärställd motor som vi betraktat som en platsbesparande självklarhet på småbilar i flera decennier.
Modellnamnet är desto äldre. Det har hängt med sedan modellen introducerades i Brasilien 1981.
”Gol” betyder samma sak på portugisiska, som talas i Brasilien, och på spanska som talas i resten av fotbollstokiga Sydamerika: MÅL!!!
Tänk själv, när 30 000 personer på läktaren skriver GOL!!! Kan en bil marknadsföras listigare? Att namnet bara är en bokstav från Golf gör ju inte ordleken sämre.
Nya Gol är en äkta Volkswagen. Karossformerna känns igen direkt och även invändigt är det Volkswagens kännetecken.
Robust och funktionellt
Men – med lite billigare materialval. Tänk Volkswagens transportbilar och det är mitt i prick.
Det är robust och funktionellt, men lite kantigare och inte alltid mjuka ytmaterial. Det är stabil hårdplast som vi inte accepterar i personbilar i Europa men som ju accepteras hur bra som helst i Multivan och Caddy.
Gol saknar liksom Palio antisladdsystem, och krockkuddar och låsningsfria bromsar finns bara i ett svårsålt utrustningspaket.
– Många av våra kunder väljer luftkonditionering, men ABS och krockkuddar är svårsålda tillval, säger José Luis Raidy på informationsavdelningen utanför Buenos Aires där VW också har en av sina sydamerikanska fabriker.
– Och läderratt, det finns inte ens. Det finns inte till någon av bilarna i den här prisklassen. Kunderna vill inte ha det.
Alla tillverkare utrustar sina lågprisbilar på ett sätt som liknar kartellbildning. Men så är det väl här hemma också, fast vi inte tänker på det.
Storsäljare
Gol har varit Argentinas mest sålda bil nio år i rad och modellen har hört till storsäljarna i hela Sydamerika sen mitten av 1980-talet. Men det har också gjort den rätt ”osexig”. Ingen bil som man vänder på huvudet efter.
Nykomlingen med tvärställd motor är en nytändning och nu snor Gol unga köpare från framförallt Peugeot 207.
Jag kör Gol Buenos Aires–Cordoba tur och retur plus en hel del mil på bergsvägarna runt Cordoba, där Rally Argentina körs. Det är blandat grus och asfalt och Gol har precis samma trygga köregenskaper som släkten från Wolfsburg. Hellre att det hasar lite över framhjulen än att baken sladdar iväg. Perfekt!
Fjädringskomforten går åt det strama hållet, utan att bilen blri allt för stötig.
Motorn är en ny konstruktion, men tekniken känns rätt ålderdomlig. Helt rätt här där komplicerad elektronik inte ses som ett plus och där bränsleförbrukningen inte är högsta prioritet - bensinen kostar bara hälften mot i Europa och miljödebatten har knappt kommit igång.
Hur som helst – Gol är en riktigt trevlig bil som skulle ha alla chanser att bli en storsäljare i Europas storstäder. Jo då, även här i Sverige.