”Dumpa 9-5 så hittar ni en köpare”
Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-01-09
GM vågar inte sälja. Vågar inte lägga ner. Och vill inte behålla Saab.
Varför drar beslutet om Saab ut på tiden? Varför blir det aldrig någon affär? Ingen utanför General Motors högsta ledning vet. Men här är några tänkbara förklaringar.
GM tycker att spekulanterna är oseriösa. Att de saknar förutsättningar och kunskap att driva Saab vidare. Att de kanske bara är ute efter att plundra Saab på dess tillgångar.
GM vill inte släppa den senaste tekniken till Ryssland, som ju vill bygga egna bilar som kan konkurrera med Opel på den ryska marknaden. Både Koenigsegg och Spyker vilar mot ryskt kapital.
GM anser inte att spekulanterna har tillräckligt med kapital. Efter själva köpet behövs ytterligare miljarder för att driva Saab vidare och utveckla nya modeller. Koenigsegg-gruppen lyckades bara skrapa ihop 760 miljoner kronor. Hur mycket Spyker vill satsa vet vi inte.
Om det är så svårt att hitta rätt köpare, varför lägger då GM inte ner Saab? Man har ju redan lagt ner Oldsmobile, Pontiac och Saturn.
GM vet att Saab är ett bilmärke som skapar passion, både bland ägare och handlare.
Oldsmobile var visserligen ett anrikt bilmärke, men köparna var i 80-årsåldern och protesterna var lama. Pontiac var vingklippt sen muskelbilen Trans Am körde i diket och Saturn har över huvud taget aldrig skapat några hetare känslor. Men Saab låter sig inte läggas ner lika lättvindigt. Ägarna och handlarna skulle aldrig förlåta General Motors.
GM vågar inte sälja. Vågar inte lägga ner. Och vill inte behålla Saab. Därför föreslår jag att Saab-ledningens arbetsplan skrotas och att man riktar in sig på en Plan B som går ut på att GM tar tillbaka nya 9-5 och säljer Saab med enbart nuvarande 9-3.
Innan GM köpte Saab för 20 år sedan tillverkade Opel finbilar med sexcylindriga motorer och modellnamn som Monza, Senator och Diplomat. Men de skrotades när GM gav Saab ansvaret för de lyxigare bilarna.
Nu kan Opel få tillbaka nya 9-5, göra en ny front och döpa bilen till Senator (att sätta nya märkesnamn på bilarna är ett gammalt GM-trick). Att skicka 9-5 till Tyskland löser alla problem. GM slipper risken att den senaste tekniken hamnar i Ryssland. Opel får sin finbil som tyskarna drömt om i tjugo år. Och – kanske det viktigaste – Saab slipper nya 9-5 som riskerar att bli ett riktigt bojsänke.
Utan den tror jag att Saab har en rejäl chans att både hitta en köpare som alla parter kan godkänna och att på sikt bli en lönsam bilbyggare. Saabs tekniker jobbar redan på att utveckla nästa 9-3 ur den nuvarande modellen och en mindre modell, inte en större, kan byggas i samarbete med Fiat eller någon annan tillverkare.